5 základních pouček pro podnikatelky s malými dětmi

Vy se máte. Podnikáte, děláte si, co máte ráda. Spojila jste práci se svým koníčkem. Malé děti si hezky hrají a vy si vedle nich pracujete v teple domova. Nic a nikdo vás nehoní. 

Když už jste pořád doma, stihnete si i poklidit, navařit, děti vyzvednout ze školky a školy, zavést je na kroužky a pak si ještě před spaním s nimi pohrát. Večer se podíváte s mužem na pěkný film a jdete si lehnout. Prostě hezká podnikatelská idylka

Ano, spousta lidí podobnou představu v hlavě o nás maminkatelkách má. Není se čemu divit. Některé dámy podnikání s dětmi jako idylku v magazínech prezentují.

Realita je ale často těmto představám na hony vzdálená. Některé ženy to odnesly zdravím, protože se snažily být nejen 100% efektivní v podnikání, ale také jako 100% efektivní mámy.

Jiné v podnikání utopily nemalé peníze, protože si předem projekt neotestovaly, neprošly si trh a nepřipravily se. A jiné se třeba jen zkrátka snaží jako samoživitelky uživit sebe a své děti. Ale pořád nepředstavuje podnikání zábavného koníčka pro volné chvíle, ale prostředek k vydělání peněz a k soběstačnosti.

Všechny tyto překážky, strasti, nástrahy, a ne často růžové momenty se snažíme ukázat v našich rozhovorech. Ne, abychom ostatní ženy odradily od podnikání, ale aby věděly, do čeho jdou a rovnou do něj vstupovaly s reálnými představami

Chceme, abyste se mohly z rozhovorů poučit a třeba v nich objevit i vaše chyby a napravit je včas. Nastavit systém, který bude fungovat.

V letošním roce jsme udělaly neuvěřitelných 25 rozhovorů. Vybrala jsem z nich 5 základních poučení a varování

1. Choďte do toho, čemu rozumíte nebo si otestujete

Prvními podnikatelskými nápady na mateřské bývají kavárny, kde musíte běhat od rána do večera. Nebo si velmi pečlivě hlídat zaměstnance. To není zrovna vhodné zaměstnání k malým dětem. 

Ještě populárnější jsou mateřská centra. Upíchnete tam rovnou i své dítě a do toho si tak nějak tvoříte to, co je pro něho nejlepší. Jak už se ale v mnoha případech ukázalo. Pokud nemáte v kapse milion, představuje mateřské centrum opravdu spíše koníčka. A ještě k tomu hodně drahého.

Přemýšlíte proto nad dalšími projekty a najednou je to tady. Objevíte díru na trhu. Třeba jako jednou Martina Habová. Hledala dárkový balící papír, na kterém by někdo vytvořil potisk z fotografií jejích dětí pro babičku. Nikde ale takovou firmu nenašla. 

Tak neváhala, koupila tiskárnu za 50 tisíc, tunu rolí speciálního tiskařského papíru, inkousty a pustila se do podnikání. 

Po dvou letech byla nucena podnikání ukončit. Poptávka nebyla tak velká, jak si původně představovala a náklady na chod vysoké. „Dnes bych to předem testovala stylem, že bych nekoupila hned tiskárnu a nedala si naprogramovat vlastní aplikaci. Vše bych vedla lowcostově. Jednoduché webové stránky a případné objednávky bych vytiskla někde v copyservisu. Sice bych nic nevydělala, ale otestovala bych zájem trhu,“ popisuje své zkušenosti Martina.

Kromě testování se nenechejte také zlákat nadšeným kamarádem bez toho, aniž byste si o daném oboru více zjistila. Může se to zdát samozřejmé, ale kolikrát se stane, že k vám někdo přijde se skvělým nápadem a vy máte chuť na rozjetou loď přiskočit.

„Jednou jsem se nechala nadchnout jiným projektem v energetice, kterému rozuměl můj kolega. Koupila jsem tedy novou firmu se zaměřením na nákup a prodej energií. Vše ve velkém stylu a za tři měsíce mi řekl, že do toho nejde. Všechny náklady směřovaly za mnou. 

Tak vzniklo moje heslo: „Choď jen do toho, čemu rozumíš a máš dost informací.“ vypráví Klára Kratochvílová, která vede úspěšně společnost Biologica a do toho otevřela vlastní penzion.

Další projekty jí leží v šuplíku a do hodně z nich nešla a neztratila peníze. Už se totiž poučila. Dala si čas na přípravu a díky tomu zjistila, že by projekty nefungovaly, a nakonec by tratila.

První rada zní: „Vstupujte jen do toho, o čem si zjistíte dostatečně dost informací a otestujete si to, ať nevyhazujete peníze oknem.“

2. Všechno sama nezvládnete

My ženy máme jeden takový „nešvar“. Máme představu, že zvládneme všechno. Je pravda, že toho vydržíme opravdu hodně, ale je dobré i poznat, kdy už jde do tuhého a změnit směr

Varovných příkladů máme mezi maminkatelkami hned několik. Snad nejupřímnější zpovědí na toto téma bylo od Heleny Kaškové Valentové, která založila soukromou školku Kouzelná fazolka.

Školka se rychle a úspěšně rozjela. Do toho vychovávala malou dceru a věřila, že nebude problém ji brát občas do školky a práci dodělávat po nocích. 

Když byl dceři rok, tak už jsem byla opravdu unavená z častého kojení v noci a noční práce. A to jsem si na toto období ještě vymyslela svatbu. Snažila jsem se být 100procentní matka, která podává i 100procentní výkon ve školce. Absolutně mi nezbýval čas na partnerský život, na sebe sama, na mé koníčky. Manžel nebyl spokojený a já byla uhnaná,“ vyprávěla Helena, u které tento maratón skončil vážnými zdravotními problémy

Podobně jako u Ivy Jančíkové. Ta naopak rozjela rozvoz bedýnek s bio zeleninou a ovocem Česká selka.

„Byznys nebyl stále ziskový, tak jsem nabírala další činnosti. Mimo bedýnky jsem psala články na ekonomická témata. Pustila jsem se do finančního poradenství, místo abych si řekla o vyšší cenu. Napsala jsem e-book s názvem „Z mínusu do plusu“ a také knihu pohádek pro děti. Učila jsem také angličtinu v místní jazykové škole a učila počítače na základní škole. Naložila jsem si toho na sebe zkrátka hodně, až mi z toho bývalo špatně,“ říká Iva.

Druhá rada proto zní: „Naučte se zastavit a říct dost.“

Své o tom ví i Miroslava Psotková. Se čtyřmi dětmi zažila nejeden těžký rok a jeden byl opravdu výživný. Zlomila si na několikrát kotník, maminka jí vážně onemocněla a k tomu musela udržet firmu. Co si z toho všeho odnesla?

„Že nemusím pořád růst. Dostala jsem se do určité hladiny, kdy je nám dobře. Původně jsem stále více a více práce delegovala, ale pak jsem se hodila do klidu. Jen být, uživit se a mít z té práce radost. Aby to nebyla honba jen za výdělkem, aby to byla radost,“ svěřuje se Miroslava.

3. Naučte se delegovat

Abyste na všechno nebyla sama, tak je důležité si postupně zajistit delegování práce. Začít můžete jednoduše například úklidem domácnosti. Postupně přesunete delegování činností i ve firmě.

Hodně z nás se tomu brání. Máme strach, že nám pomocná síla ukradne know-how. Že ji zaučíme a pak nám odejde a budeme muset další osobu učit vše od začátku. Že se nám delegace finančně nevyplatí. Že tato osoba neudělá vše tak, jak si představujeme. Protože přeci já to udělám nejlépe.

„Pokud tuto představu nepřekonáte, bude pro vás podnikání s dítětem dvojnásob náročnější. Dojít do fáze, kdy si uvědomíte že delegovat je potřeba a v konečném důsledku to pro vás má mnohem větší přínos, než když si tu danou činnost budete dělat sama, je pro maminky podnikatelky hrozně důležité. Ale i mě trvalo dlouho, než mi to došlo,“ svěřuje se Lucie Osvaldová, zakladatelka internetového obchodu Fleppi.cz.

4. Podchyťte možné spory už od začátku

A jestli i tak máte strach, že vás zaměstnanci podrazí, pohlídejte si je prostřednictvím smlouvy.

Jak se říká, pořádek dělá přátele. A v podnikání to platí dvojnásob.

Na dobré vztahy a důvěřivost lidí doplatila Ivona Wagnerová. Během měsíce ji vypekli dva zaměstnanci. Jedna paní nepřišla na jazykovou hodinu s dětmi, což rozhodně nebudí důvěryhodnost a jen to ohrozí vaše vztahy se zákazníky.

Ivona se musela poučit. „Doposud jsem totiž byla dost lidská, ale po zkušenostech s paní, která nepřišla k dětem a pak ještě s druhou paní, která se stále na něco vymlouvala, tak předělávám smlouvu. Za nedodržení smlouvy pohrozí penále. Mám i konkurenční doložku – po dobu příštího roku od konce naší spolupráce, nesmí převzít moji klientelu. Původně hrozila pokuta 100 tisíc korun, teď jsem ji snížila na 50 tisíc.“

Trable se zaměstnanci si zažila i Kateřina Hefny. „Kromě začínajících problémů s lektorem (oblíbený lektor, ale nespolehlivý kvůli psychickým problémům, pozn.red.), jsem nezvládala celý byznys utáhnout organizačně. Zaměstnávala jsem asistentku, která nefungovala úplně tak, jak jsem si představovala. Došla jsem do bodu, kdy jsem potřebovala něčí pohled zvenčí, abych se mohla posunout výš.“

I díky konzultacím u Dominiky jí došlo, jak celý systém lépe nastavit. Do té doby studio stálo z 80 % na jednom lektorovi, protože byl o něj zájem. Tudy ale cesta nevedla, protože když pak náhodu vypadne, firma se ocitá v ohrožení.

To se ale netýká jen lidí. I celý byznys je dobré rozložit do vícero segmentů. Mohou pak na sebe navazovat, ale když vyhoří jeden, v záloze vám zůstane druhý.

5. Zamiřte cíl a jděte za ním

Inspirací ale nejsou jen nezdary, ale i úspěchy. Ty máme samozřejmě také. I přes tyto všechny nezdary nakonec naše ženy v rozhovorech úspěšné jsou.

I přes krachy dál ziskově podnikají. Vyplácí si každý měsíc pravidelnou výplatu a upravily si harmonogram tak, aby měly vyhrazený čas na práci a vyhrazený čas na děti.

„V mnohých projektech jsem vykročila jednou nohou a pak nic. Jestli jsem se něco naučila za ty roky, tak vymyslet si něco malého, držet se toho a dotáhnout to, než rozjíždět více věcí a stavět vzdušné zámky,“ popisuje Hana Konečná provozující e-shop Žirafičí krabice.

Základem je určit podle Ilony Černochové také to, co a pro koho je moje činnost určena. „Dále je také důležité se pídit za tím, co můj klient chce a co ho nadchne. Klienti musí být spokojení a zároveň potřebují chápat, co dostávají. Snažím se jim služby maximálně přizpůsobit. 

Neméně důležitý je férový přístup, aby ode mě klienti nedostali nepříjemná překvapení například v podobě ceny. A nakonec je důležitá spolehlivost. Když řeknu, že smlouva bude hotová do čtvrtka, tak nemůže být připravená až v pátek,“ dodává. 

A o tom to je. Kdybych měla vypsat všechny poučky, které jsem se z rozhovorů dozvěděla, vydalo by to už na malou knihu.

Spoustu důležitých chyb je sepsáno také v bezplatném kurzu 7 chyb v podnikání při dětech.

Už teď vám mohu prozradit, že v příštím roce vás čekají rozhovory neméně zajímavé a ženy vás svými příběhy zkušenostmi určitě nadchnou. 

Sledujte nás proto dál, ať neopakujete naše chyby. Ať vstoupíte do podnikání s rozmyslem a jasnější vizí. Ať se můžete na případné nezdary a situace připravit předem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

maminkatelky.cz
Telefon: (+420) 775 028 018e-mail: dominika@maminkatelky.cz