Rubriky: Rozhovory

Lucie Osvaldová (30)

Narodila se v Českých Budějovicích. Vystudovala obor Literárně-historická studia na Filosofické fakultě v Českých Budějovicích. Už na škole založila svůj první e-shop, na kterém se chtěla naučit základy podnikání a tvoření webu. S tím ji pomohla i pracovní pozice ve společnosti Bohemiasoft, která se zabývala vývojem vlastního e-shopového řešení. Při práci pak založila ještě druhý e-shop zaměřující se na její vášeň, a to samolepky do diářů. Postupně se její byznys rozšířil i o klasické diáře a vše co k nim patří. Je vdaná a má dvouletou dceru. Ve volném čase si jde ráda zaběhat nebo do sauny. Jejím koníčkem je ale zároveň její práce.

Dlouho jsem podceňovala delegování

Začínala malými krůčky. Na střední škole fotila, na vysoké škole se pustila do svého prvního e-shopu a po škole rozjela svůj hlavní e-shop Fleppi.cz nabízející diáře a především samolepky a náplně do diářů, které Lucie Osvaldová sama vyrábí. „Podnikatelského ducha jsem měla v sobě vždycky. Nastoupení do zaměstnání se tak nějak po škole ode mě očekávalo a chtěla jsem si to zkusit. Zároveň nejsem typ, který by se do podnikání vrhl bezhlavě,“ popisuje svoje dvouleté působení ve firmě zabývající se vývojem vlastního e-shopového řešení. Vše do sebe pěkně zapadalo a obchod se do pár let slušně rozjel. Postupně se ale musela také naučit spoustu věcí, aby obchod udržela. Jednou z nich bylo například delegování, které dlouho podceňovala. Proč?

Můžete představit vaše podnikání?

Provozuji e-shop Fleppi zaměřený na papírové diáře a doplňky do diářů. Spustila jsem ho někdy před třemi lety.  Ze začátku jsem tiskla nálepky do diářů a sortiment se postupně rozšířil na základě dotazů od zákaznic o náplně do diářů a kroužkové diáře, které mají vyměnitelné stránky. Nechybí ani psací potřeby a doplňky k plánování.

Vyrábíte jen samolepky nebo i diáře?

Zatím vyrábíme jen samolepky a náplně. Diáře přeprodáváme od značky Filofax.

Co jste původně vystudovala?

Vystudovala jsem filosofickou fakultu obor Literárně-historická studia v Českých Budějovicích, ale tak nějak po dokončení školy jsem zjistila, že zaměření je moc abstraktní a chtěla jsem něco tvořit. Lákaly mě weby a e-shopy. Mým cílem bylo pracovat jako webdesignerka nebo grafička. Protože jsem ale vystudovala něco jiného, potřebovala jsem praxi, abych mohla u případného pohovoru něco ukázat. Proto vznikl můj první e-shop, kde jsem si mohla vše osahat a naučit se základy. Prvotním záměrem tedy nebylo podnikání, ale abych se něco naučila.

To ale ještě nebyl e-shop Fleppi …

Ne, v posledním ročníku školy jsem začala s jiným e-shopem, jehož provoz trval asi rok. Specializoval se na párty dekorace. Zboží jsem ale nakupovala a přeprodávala, což mě nenaplňovalo. Chybělo mi tvořit něco vlastního. A jelikož jsem měla ráda papírové diáře a na zahraničních blozích jsem obdivovala, jak si je zdobí všemožnými samolepkami a dalšími doplňky, napadlo mě realizovat se v tomto směru. U nás totiž nic takového k dostání nebylo. Založila jsem tedy druhý e-shop zaměřený na tyto diářové doplňky. Moc jsem tomu nevěřila, ale chtěla jsem dělat něco vlastního. Navzdory mému očekávání se e-shop Fleppi začal rychle rozrůstat a já přestala stíhat ten druhý s párty dekoracemi. Nezbývalo mi tedy nic jiného než jeho činnost ukončit. U diářových věcí jsem zůstala a soustředím se na ně už čtvrtým rokem. Ještě po škole jsem nastoupila jako grafička do společnosti Bohemiasoft, která se zabývala vývojem vlastního e-shopového řešení. S růstem e-shopu bylo ale složité stíhat práci a vlastní podnikání.

Rozjezd internetového obchodu byl tedy z tohoto pohledu jednodušší, když jste na něm nebyla finančně závislá?

Ano, to určitě. Ze zaměstnání jsem pak odešla na mateřskou. Brala jsem to jako výbornou příležitost více se věnovat podnikání.

Kolik máte dětí?

Jednu dvouletou dceru.

Co bylo pro vás při rozjezdu podnikání nejobtížnější?

Zpočátku jsem se věnovala pouze výrobě a expedici. Samolepky si sama navrhuji, tisknu a řežu, což je časově poměrně náročný proces. Bylo tedy velmi těžké skloubit to ještě s dalšími činnostmi, které jsou kolem chodu e-shopu nutné.

Neplánujete na někoho výrobu delegovat nebo případně i tvorbu samotného designu?

Je to pár měsíců, co jsem se domluvila s dodavatelem samolepicích etiket a postupně mu začínám předávat výrobu našich samolepek. Mám z tohoto kroku velikou radost. Výrazně se tak zlepší kvalita našich produktů, a to oceňují hlavně zákaznice. Design samolepek si ještě nechám pro sebe a uvidíme, co přinese čas.

Zmínila jste, že jste se zpočátku věnovala pouze výrobě. Měla jste tedy už čas i na nějaké marketingové aktivity?

Teprve teď se dostávám do fáze, kdy se mohu marketingu začít věnovat. Ze začátku to nebylo potřeba. Záhy po založení e-shopu jsem se dostala do komunity lidí, kteří měli o samolepky do diářů zájem. Poptávka byla přiměřená tomu, co jsem byla schopná vyrobit. Kdybych byla marketingově aktivní hned od začátku, určitě bych nestíhala vše vyrábět a včas odesílat zákaznicím. A to by nedělalo e-shopu dobré jméno. Takže do této doby rostl obchod přirozeně. Ale vím, že aby tomu tak bylo i nadále, budu se muset na prodej a marketing zaměřit a ráda bych se k tomu dostala co nejdříve.

Základem podnikání bez finanční náročnosti

Je jedna věc finančně rozjet e-shop, ale i na samolepky potřebujete asi speciální tiskárnu. Jak byl rozjezd ze začátku náročný finančně?

Moje prvotní investice byly samozřejmě do výrobních strojů, tedy tiskárny a plotru. Ale jednalo se o hobby produkty, takže jejich pořizovací cena nebyla vysoká. A celkově jsem si podnikání postavila tak, aby nebylo moc finančně nákladné a já ho mohla financovat pouze ze svých peněz.  Když jsem se pak dostala do fáze, kdy bylo potřeba pořídit profesionální plotr a tiskárnu, mohla jsem je už nakoupit z vydělaných peněz.

Jak jste řešila zásoby zboží? Nakupovala jste dopředu nebo až na základě poptávky?

Materiál na výrobu samolepek jsem kupovala do zásoby, samotná výroba ale probíhala na základě došlých objednávek. Z počátku pro mě bylo důležité, abych co nejrychleji rozšiřovala nabídku samolepek a tento způsob mi umožnil nabízet stále nové a nové designy bez nutnosti velké finanční investice.

V jaké době jste rozšířila sortiment? Po dvou letech?

Myslím, že to bylo přibližně po dvou letech. Nejprve jsem do nabídky zařadila náhradní náplně do kroužkových diářů. Na žádost zákaznic pak přibyly i samotné diáře a další papírenské produkty jako jsou washi pásky, samolepicí bločky, sešity, psací potřeby a další doplňky pro plánování.

Kde zboží skladujete?

Jako sklad i pracovna zároveň mi slouží jeden pokoj doma u rodičů.  Sortiment je skladný, takže zatím se tam nemačkáme a není třeba se stěhovat do externích prostor.

Byznys je soběstačný. Uživíte jím rodinu?

E-shop je finančně soběstačný. A jestli bych s ním uživila rodinu?  V případě nouze asi ano. Zatím ho ale beru jako slušný přivýdělek k rodičovské, díky němuž se nemusím nijak finančně omezovat. Dokáži zaplatit všechny potřebné výdaje za domácnost a dceru, koupit si něco hezkého pro sebe, a přitom i něco ušetřit.

Jak jste zvládala práci s malou?

No nebylo to vždy jednoduché. Ve třetím měsíci těhotenství jsem musela ze zdravotních důvodů odejít z práce u zaměstnavatele na rizikové těhotenství. Potřebovala jsem hodně odpočívat a šetřit se, jenže to bylo zároveň v době naší největší e-shopové sezóny. Naštěstí mi přišla na pomoc moje maminka a začala mi s podnikáním pomáhat. Převzala starost o celý proces vyřizování objednávek a mně tím velmi uvolnila ruce. Díky ní šlo podnikání hladce i po narození dcery. Malá byla navíc hrozně hodná a hodně spala. Takže mám pocit, že příchod z porodnice a sžívání se s miminkem se mi s prací povedlo spojit poměrně lehce a nenásilně. Náročnější období přišlo přibližně po roce. Dcera už tolik nespí a vyžaduje mnohem více pozornosti. Čas na podnikání už hledá člověk mnohem obtížněji.

Kolik času věnujete odhadem v současnosti práci a dceři?

Snažím se mezi časem věnovaným dceři a časem věnovaným práci udržovat rovnováhu. A od nového roku se do toho snažím vnést řád a smysl. Takže jeden až dva dny v týdnu hlídá dceru moje maminka.  A pokud nám vyjde volný víkend, tak v sobotu dopoledne hlídá manžel. Mám tedy dva až tři pracovní dny, což je velký rozdíl oproti loňskému roku, kdy jsem se práci věnovala jen když dcera spala. A to bylo po večerech od 9 do 12.

Maminka mohla hlídat občas i před tím nebo jste měla někoho na výpomoc s hlídáním dcery?

Nene, dřív jsem pracovala bez hlídáni. Maminka nemohla, protože jsme měly hodně práce s balení a expedicí. Postupně se nám ale daří tyto procesy zjednodušovat a optimalizovat, takže práci teď stíhá mnohem rychleji. A tak mi nabídla, že mi pomůže ještě i s hlídáním.  

Maminka je u vás na plný úvazek?

Maminka má částečný invalidní důchod a práci pro mě má jako přivýdělek. To je výhoda rodinné situace, že to lze takhle skloubit.

Život bez řádu a velkého plánování

Jak vás při rozjezdu podnikání podporoval váš manžel?

Při rozjezdu podnikání nijak, v začátku jsem asi žádnou podporu nepotřebovala. Měla jsem odhodlání, nápad i potřebné finanční prostředky. Takže jsem si nejprve vše nachystala, odstartovala a manželovi jsem pak představila už rozjetý projekt. Podporu u něj hledám a nacházím až teď. Pomáhá mi především s dcerou a domácností, ale vím, že kdybych potřebovala pomoc i v rámci podnikání, mohu se na něho obrátit.

Výpomoc na úklid máte?

Ne, domácí práce si rozdělujeme s manželem. Stoprocentně dokonalá domácnost není naší prioritou, takže si zatím vystačíme sami.

Co je vaším hlavním cílem podnikání?

Dostat se do širšího povědomí. Ráda bych se dostala s našimi produkty například do klasických kamenných papírnictví.  

Už někoho kontaktujete?

Naše samolepky jsou zatím k dostání v kreativních obchůdcích v Kolíně a Soběslavi a v jednom papírnictví v Českých Budějovicích. Problém pro nás ale je, jak produkty na těchto místech prezentovat. Prodáváme malé archy a zatím si moc nevíme rady s tím, jak je vystavit, aby byly vidět a zároveň se neponičily. Navíc nabízíme okolo 130 designů, a to je dost široká nabídka. Nejspíš půjdeme formou sad nebo omezíme nabídku v papírnictvích na nejprodávanější kousky. Zatím je to pořád v procesu promýšlení.

Jaké produkty se nejvíce prodávají?

Vedou hlavně sportovní samolepky, anebo samolepky pro zaznamenání posezení u kafíčka a vínka. A do obliby se čím dál víc dostávají také měsíční samolepkové kity, což jsou barevně a tematicky laděné sady samolepek pro plánování na celý měsíc.

Co vám přijde na podnikání s dítětem těžké?

Pro rozvoj podnikání považuji jako důležité plánovat a dané plány dodržovat, jenže to je při miminku hrozně těžké. S jeho příchodem dny pozbydou jakýkoliv řád, každý je jiný a vy nikdy nevíte, co vás zítra čeká. A jako druhou velkou obtíž považuji vlastní představu, že všechno zvládnu sama a jen já to udělám nejlíp. To sice s miminkem nijak nesouvisí, ale pokud tuto představu nepřekonáte bude pro vás podnikání s dítětem dvojnásob náročnější. Dojít do fáze, kdy si uvědomíte že delegovat je potřeba a v konečném důsledku to pro vás má mnohem větší přínos, než když si tu danou činnost budete dělat sama, je pro maminky podnikatelky hrozně důležité. Ale i mě trvalo dlouho, než mi to došlo.

Co vás k tomu přivedlo? Kdy jste si řekla, že to už bez delegace nepůjde?

Poprvé jsem si to uvědomila po nástupu na rizikové těhotenství, kdy jsem věděla, že buď musím najít někoho k sobě a nebo budu muset e-shop zavřít. Ten hlavní význam delegování práce jsem ale pochopila až díky Dominice Špačková v její mastermind skupině Úspěšná a odpočatá.

Ovlivnilo podnikání váš život i negativně?

Určitě jsem více ve stresu, než jsem byla v práci. Nemám tolik volného času pro sebe a často zanedbávám i své blízké a kamarády. Ale snažím se tyto negativa vidět v širším. Teď je to těžší, aby to jednou mohlo být lehčí.

Práce z domova je občas složitá. Je tam spousta rušivých elementů. Jak si udržujete vůli donutit se k práci a oprostit se od okolních jevů?

Snažím se poslouchat své tělo a když se mi do práce nechce a není to nezbytně nutné, prostě si dám volno. Vím, že pak přijde období, kdy to zase půjde a budu k nezastavení. A pro zvládání práce v rušivém prostředí doporučuji vytvořit si nějakou kotvu, což je určitá činnost, která vám pomůže dostat se do stavu soustředění. Skvěle to popisuje Bohdana Goliášová ve svém článku Jak podnikat s děckama na hlavě. Na mě to funguje perfektně a shodou okolností mám stejnou kotvu jako Bohdana.

Nejbližšími plány je delegace

Proč jste vstoupila do skupiny Dominiky Špačkové? Co bylo hlavním impulsem?

Moje rozhodnutí pro účast ve skupině bylo dost spontánní. O skupině jsem se dozvěděla díky doporučení Roberta Vlacha, který sdílel Dominičinu stránku na Facebooku Na volné noze. Ihned mě to zaujalo a když jsem si zjistila víc, došlo mi, že Dominika je opravdová profesionálka, od které se chci učit. Líbilo se mi i to, že se díky skupině dostanu do komunity žen, které řeší podobné problémy jako já. V okolí nemám nikoho, kdo by podnikal a chybí mi interakce v tomto směru. S někým si o podnikání popovídat a vědět při tom, že to toho člověka zajímá. Měla jsem pocit, že v Dominičině skupině to tak bude.

A je tomu tak? Co se díky kurzům u Dominiky v podnikání zlepšilo?

Ta změna je zásadní. Pochopila jsem, že do doby před účastí ve skupině jsem měla jen koníček a až díky Dominice a jejím radám začínám dělat byznys. Těch malých a konkrétních změn je mnoho, ta hlavní a největší se odehrála v mé hlavě.

Plánujete ještě další miminko?

Rádi bychom letos na podzim, aby se příští rok narodilo. Snažím se už teď přemýšlet nad tím, jak vše co nejlépe skloubit. Před prvním těhotenství jsem podnikání nebrala ještě moc vážně, takže jsem také ani nepřemýšlela nad tím, jaký to na něj bude mít vliv. Dnes jsem v jiné situaci. Takže se už teď snažím dělat takové kroky, které mě i mé podnikání připraví na příchod druhého dítěte.

Jak se připravujete?

Přemýšlím nad vším, co dělám a musím dělat proto, aby e-shop fungoval. Hledám činnosti, které mohu buď automatizovat nebo předat někomu jinému, a tak i učinit.  Ty ostatní věci se pak snažím procesně vypilovat a všechny kroky pečlivě zapsat, abych je pak dokázala vykonávat co nejrychleji a nejpřesněji.

Od ledna disponujete dvěma dny na práci. Máte čas i na sebe?

Přiznám se, že tohle mi moc nejde. Podnikání mě pohlcuje, takže i když mám volný čas, stejně si sednu k práci a odpočinek odkládám.

Přemýšlela jste nad chůvou nebo jesličkami?

Přemýšlela jsem nad tím, co bych dělala, kdyby mi maminka nemohla hlídat, protože bez hlídání by se mi podnikalo opravdu těžko. Ale jsem ráda, že to nemusím řešit. Myšlenka chůvy nebo jesliček mi totiž není moc příjemná. Jsem opravdu moc vděčná za to, jak to mám.

Podnikatelka samouk

Co bylo impulsem, že jste se postavila na vlastní nohy?

Mám pocit, že podnikatelského ducha jsem v sobě měla tak nějak odjakživa. Nejsem typ člověka, který by zvládal klasický pracovní režim. Být ve škole od rána do odpoledne a stejně tak i v práci mi dělalo problém. A také potřebuji neustále něco dělat a tvořit. S podnikáním jsem vlastně začala už na střední škole, kdy jsem fotila a prodávala fotky přes fotobanky. Nastoupení do zaměstnání se ode mě tak nějak očekávalo a já se té myšlence nijak nebránila. Nejsem typ člověka, který by se do podnikání vrhl bezhlavě. Cítila jsem, že chci podnikat, ale zároveň jsem si nevěřila, že bych se tím dokázala hned uživit. Takže jsem raději zvolila cestu pomalého rozjezdu při práci, která mi poskytovala finanční jistotu.

Kde jste se naučila tvorbě designu na samolepky?

Vše jsem se učila jako samouk. Nejdříve jsem začala focením, přes které jsem se dostala k vektorové grafice. Na samolepkách jsem pak jen zúročila to, co jsem se naučila dřív.

Hodně podnikatelů se potýká s problém při tvorbě webu. Také se vám nevyhnuly?

E-shop jsem si stavěla sama na open-sourcovém řešení. Jednak jsem chtěla snížit vstupní náklady do podnikání, ale hlavně jsem chtěla proniknout do tvorby webů. Výsledek sice nebyl kdoví jaký, ale svému účelu sloužil skvěle. Letos jsem se rozhodla pro přechod na jiné e-shopové řešení, tak doufám, že si polepším. Samozřejmě nejsem naivní, problémy s weby byly, jsou a budou, já jen doufám, že co nejmenší.

Všimla jsem si na webu, že s vámi spolupracují blogerky. Pomáhají vám jen psaním článků nebo i jinak?

S blogerkami jsem navázala spolupráci vloni v létě. Fungujeme formou barteru, kdy já jim pravidelně posílám nějaké produkty z naší nabídky a ony za to píší články na náš blog. Našla jsem dvě opravdu skvělé holčiny, které nejenže milují plánování a veškeré papírenské produkty, ale umí i skvělé psát. Jejich články tak na blogu vychází pravidelně a vedle nich nárazově vychází články i od jiných autorek nebo ode mě. Začátkem roku jsem se pak s jednou z nich domluvila na větší spolupráci a mám z toho velkou radost. Máme připravený obsahový plán na celý tento rok, k tomu dáváme dohromady texty na e-shop, chystáme emailing a další věci.

Kolem mě čím dál víc lidí přechází na elektronické kalendáře. Neopouští lidé od papírových?

Nemám ten pocit. Jsou skupiny lidí, které u papírových diářů zůstanou, stejně jako třeba u knih. Spousta lidí přešla na elektronickou četbu, ale pořád je velká skupina těch, kteří nedají dopustit na tu papírovou. Chtějí knihu držet v rukou a cítit její vůni. Loni na podzim jsme se účastnili marketu Meet Papír zaměřeného na papírenské zboží a sešlo se tam obrovské množství lidí, takže komunita lidí milující papír se rozhodně nevytrácí. Plánování do diáře navíc není jen o zapisování úkolů, teda aspoň pro naše zákaznice ne. Je to o tom, že si najdou čas samy pro sebe, nalejí si sklenici vína nebo uvaří dobrý čaj a věnují se tomu, co je baví. Diář pro ně není jen úkolníkem, ale i deníkem. Zaznamenávají si do něho, co hezkého prožily nebo co je čeká a pak se k tomu v těžkých dnech vrací.

Sama jsem nedávno vyráběla kalendář s nálepkami pro dceru. Máte i něco takového?

Nemáme, ale připravujeme něco podobného na příští rok. Impulz k tomu vzešel od jedné ze zákaznic. Psaly jsme si, že se snaží děti naučit režimu a společně tvoří kalendáře. Takže jsem slíbila, že uděláme nějakou sadu, která by jim v tom pomohla. Vlastně většina nových designů vzniká na základě podnětů od zákaznic. Všechny si poznamenávám a myslím na ně při tvorbě.

Píšou samy od sebe, nebo prostřednictvím Fcebooku? Rozesíláte newslettery? Jak dostáváte zpětnou vazbu od zákaznic?

Píšou samy od sebe. V rámci objednávky připíšou nápad do poznámky nebo mi napíší na Facebooku. Jelikož podnětů přibývalo, vytvořila jsem na svých webových stránkách e-shopu dotazník, kde mohou zákaznice psát, jaké samolepky by se jim hodily a já se je postupně snažím zpracovávat. Těch nápadů je hrozně moc, ale to je skvělé, už teď mám práci na pár let dopředu.

Co byste nabídla naším čtenářkám maminkatelkám?

Všem milovnicí plánování bych ráda nabídla slevu 20 % na první nákup našich samolepek do diáře. Stačí zajít k nám do e-shopu www.fleppi.cz, vybrat si z nepřeberného množství funkčních, plánovacích a dekorativních samolepek a v košíku objednávky pak zadat kód „maminkatelky“. A zároveň bych je také ráda pozvala k nám na blog, kde najdou spoustu inspirace, tipů jak kreativně a zároveň efektivně plánovat a také mnoho diářových tiskovin ke stažení zdarma.

 

Přečtěte i další zajímavé rozhovory:

Zažila ve firmě organizační krizi. Jak nakonec vyřešila personální otázky Kateřina Hefny?

Trápení s časovým managementem: Jak situaci řešila Jindra Šulcová?

Proč se ocitla firma Česká selka rozvážející lokální zeleninu a ovoce v ohrožení, a díky čemu už je v černých číslech?

Zanechat komentář