Všude lidé píšou, že podnikání je jejich koníček. Že to milují a kdyby se dnes rozhodli překlopit tohoto koníčka v podnikání, stačí lusknout prsty.
Jenže ve skutečnosti překlopit koníčka v podnikání je strašně těžké a dokáže to jen málokdo. Vidím dnes a denně desítky případů, kdy se o tento krok někdo pokouší a marně.
Proč? Vidím hned několik důvodů:
Koníček je nastavený na zcela jiných základech, než je podnikání. Uvedu příklad. Před 10 lety jsem začala psát blog o vaření www.lovelifefood.cz. Vaření a pečení prostě miluju a hlavním důvodem založení blogu bylo, že jsem si někam chtěla ukládat recepty.
Zároveň jsem chtěla inspirovat ostatní, co každý den uvařit a jak jednoduché základní ingredience zpracovat tak, aby působily nevšedně. Hlavně jsem ale chtěla ukojit svoji emocionální potřebu. Psala jsem pro sebe a nezjišťovala každý měsíc, jestli jsou recepty úspěšné, co bych měla napsat jinak a neměla jsem cíl - prodej.
Za recepty mi nikdo nikdy neplatil a neplatí. Nechtěla jsem. Kdybych totiž chtěla za tyto recepty zaplatit, musela bych celý koncept postavit úplně jinak. Musela bych zjistit, co klient opravdu potřebuje, aby si ty recepty koupil.
Je to koníček, který mě baví, ale neživí. Kdyby mě měl vydělávat peníze, musela bych podniknout spoustu kroků - zjistit cílovou skupinu, zaměřit na ni marketing a prodej, vydávat články pravidelně, obětovat tomu mnoho, mnoho času.
Živí mě něco jiného.
Nedávno se mi ozvala jedna kamarádka, která ve volném čase masírovala přátele. Je šikovná, se zdravotnickým vzděláním a pracovala v nemocnici. Masáže dělala opravdu jen jako vedlejší koníček.
Jelikož lidem bylo hloupé chodit na masáže zadarmo, buď ji dali láhev vína nebo zaplatili 100 Kč.
Jednoho dne už ale byla z náročné práce v nemocnici unavená, tak si řekla, že se plně soustředí na masáže. Jenže ejhle, když kamarádům oznámila, že zdražuje na 200 korun, moc se jim to nelíbilo. A to se ani nedostala na běžnou tržní cenu.
Aby totiž byznys fungoval, musíte hned několik věcí nastavit jinak, když za ně má zákazník zaplatit. Už nestačí masírovat v obýváku. Zákazník vyžaduje pohodlí a klid. Proto si zařídila a vybavila salón, kam musela investovat. Musí platit provoz, platit za telefon, za kampaně, aby byla vidět.
Všechno stojí peníze, a aby si ještě mohla vyplatit výplatu na chod domácnosti, potřebovala by částku mnohem vyšší. Jenže okolí, které je zvyklé platit maximálně stovku, se zdražování nelíbí.
Své zkušenosti nám popsala i Markéta Popovičová z Mámami, která se sestrou vedla e-shop spíš pro radost. Pak rozjely nový blog, který už ale nechtěly dělat jen jako koníčka, jen úplně nevěděly, jak to celé pojmout.
“Nikdy nám nedělalo problém pracovat hodně a dobře nebo nabízet zákazníkům skvělý servis. Tohle umíme, myslíme, opravdu dobře. Náš problém byl v tom, že jsme samy sebe nedokázaly docenit. Ve chvíli, kdy jsme spustily služby, bylo pro nás po těch letech práce, kdy jsme pracovaly prakticky zadarmo, najednou strašně těžké uvědomit si, že je v pořádku dostávat za svoji práci adekvátně zaplaceno, že náš čas a energie mají svoji hodnotu, a že naopak opravdu není v pořádku pracovat zadarmo,” vysvětluje Markéta.
Pokud vám zdražování dělá problémy a zvednete cenu třeba jen na 200 Kč místo na 500 Kč, obvykle pak musíte podnikání několik let dotovat.
V některých případech se ženy rozhodnou brát z rodinného rozpočtu nebo od manžela, ale tím se většinou zadělává na problémy.
Nejednou jsem se setkala při konzultacích a rozhovorech se ženami, které začínaly po roce z úst svého muže poslouchat námitky, že už rok “pracují”, ale vlastně do rodinného rozpočtu nepřispívají. Zvlášť, pokud manžel nevydělává dost na pokrytí celé domácnost nebo máte na krku hypotéku.
Vedle partnerského života můžete hlavně oslabit samu sebe. Tím, že brutálně podceňujete to, co děláte. Časem hrozí absolutní vyhoření a činnost, která vás bavila najednou začne být vaší noční můrou. Chcete ji překlopit v byznys, ale nejde to. Vyčerpá vás to a po dvou letech se se sklopenou hlavou vracíte do práce.
Zdražit svoji oblíbenou věc je těžké. A obecně my ženy máme strach nasadit vysokou cenu, protože si říkáme, že je to pak drahé a nikdo to nebude kupovat. Jenže nákup je jeden ze základní principů podnikání. Když zákazník nenakoupí, nevyděláte a byznys brzy zkrachuje.
A jsme u samotné podstaty podnikání. Abyste byla úspěšnou podnikatelkou, potřebujete vytvořit hodnotu. Hodnotu pro klienta, který je za ní ochoten zaplatit.
Jenže když začínáte tvořit něco svého ve svém volném čase, málo kdy testujete, jestli je to opravdu to, co váš potenciální zákazník potřebuje. Chcete hlavně uspokojit svoji potřebu, protože v tom vidíte smysl.
Navíc většinou nejsou produkty zcela promyšlené, abyste si zákazníka dlouhodobě udržela.
Produkty mají být v prodejním trychtýři a když jsou smysluplně provázané, tak se může zákazník vracet a dál a dál nakupovat.
To je příklad i výše zmíněných Mámami, kterým ze začátku prodej moc nešel. Po několika kotrmelcích ale začaly vypouštět nové a propracované produkty, které jsou natolik zajímavé a úspěšné, že je konkurence kopíruje, protože sama konkurence není dostatečně inovativní.
A jsme u změn, které se asi stávající fanouškovské komunitě nebudou líbit. Kromě zdražení možná budete muset vybraný produkt zrušit. Trávíte na něm moc času a navíc vám nepřináší žádný zisk. Jenže se vám rušit nechce, protože nechcete zklamat svoji sledující skupinu.
Ze strachu ztráty této skupiny se tak vybraného produktu budete držet zuby nehty, což je jen cesta do pekel.
V podnikání jsou změny a inovace nezbytné. Aby byznys fungoval, je potřeba uspokojovat potřeby zákazníka, a když něco nefunguje, tak se toho zbavit a přijít s něčím jiným. S něčím, co vám přinese peníze a nebude vám to zabírat jen drahocenný čas, který byste mohla trávit s dětmi.
Je těžké zrušit něco, co vám sice nefunguje, ale na co už jsou vaši fanoušci zvyklí že? Jenže kromě fanoušků potřebujete hlavně platící klientelu.
Stále se objevují nové a nové případy, kdy ženy mají podnikání jako koníčka, jenže pak zjistíte, že mají skvělé zázemí, kdy manžel táhne celou rodinu.
Moje zkušenost v 99 % případů je, že ten, kdo si nevyplácí výplatu v prvních letech, si ji nevyplácí ani později. Přerod na ziskovost je pak těžký. Bolestivý a náročný. Takových příkladů známe hodně a mnoho členek ve skupině Úspěšná a Odpočatá tento fakt potvrdí.
Můžete si říkat, že vás ta práce baví, rozšiřujete si jen portfolio dovedností a jednou si výplatu vyplácet budete. Jenže k tomu potřebujete především stabilní zázemí, kdy si žena může dovolit pracovat několik let bez příjmů.
Ale co když se partnerovi něco stane? Nebo se rozejdete? Co pak?
Navíc koníček vás možná baví, ale ubezpečuji vás, že podnikání obsahuje někdy až 50 % věcí, které vás nejspíš bavit nebudou, a přesto je dělat musíte. Ať už je to rušení vašich oblíbených produktů, administrativa nebo komunikace s nevrlými zákazníky, protože přece chcete být efektivní a chcete, aby vám podnikání prosperovalo a vydělávalo.
Samozřejmě se nevylučuje, že vás podnikání může bavit, ale stále je to podnikání, které by vás mělo živit - generovat zisk. V opačném případě je to stále koníček, který si děláte ve volném čase zadarmo.
Výhodu v tomto mají ženy, které vydělávat opravdu musí. Jako třeba Marie Mrňávková z e-shopu Brodita.
“Začala jsem podnikat tak trochu proti své vůli, neměla jsem jiné možnosti. Po rozvodu jsem zůstala sama se 4 dětmi. Ale rozhodně jsem první 4 roky nedělala efektivni věci. I když jsem potřebovala 😁 Až když se mi do cesty dostala Dominika, začala jsem se o podnikání zajímat víc. Takže pokud člověk není v kontaktu s lidmi, kteří ho nasměrují, tak se zkrátka nehne z místa a opakuje chyby. Věděla jsem přesně, co potřebuji, ale nevěděla jsem, jak toho dosahnout bez ztrát. Protože rozjíždět byznys bez peněz, a tím myslím úplně, je skoro nemožné. Ale když se musí, tak je člověk nucen dvojnásob.”
Nevěřte tomu, že překlopit podnikání jde lusknutím prstů. Při správném nastavení základů a byznys modelu to potrvá minimálně 2 až 3 roky. A bude to bolestivý proces. A do spousty změn se vám nebude chtít, abyste neohrozily vaši vizi. Přeci doteď to fungovalo, tak proč ne dál.
Zaměřit se musíte hned na několik věcí, aby překlopení fungovalo. Proč je překlopení koníčka v podnikání nám popsala Petra Uharček z My home style.
“Nejdříve bylo těžké takové to přenastavení myšlení - aneb staré známé "podnikání je soustavná činnost, kterou děláme za účelem zisku (ať si kamarádka, mamka, taťka, soused říká co chce). A pak je podle mě nejtěžší si vybudovat komunitu lidí. Bez té je ten začátek opravdu těžký. A pak nastavení cen. Já jsem velmi spořivý člověk, takže ta transformace myšlení - neposuzovat cenu výrobku mým měřítkem, ale měřítkem cílové skupiny. A pak klasika - umět se prodat. Nebát se nabídnout svoji práci/webovky tam, kde to jen jde (samozřejmě nenásilně). A nebát se případné kritiky a mít připravené argumenty.”
Těch věcí je ještě mnohem víc. Myšlení, nové nastavení ceny, komunikace se zákazníky, přijmout i negativní kritiku, popasovat se s konkurencí, inovace. Mohla bych pokračovat dlouho.
Je ale jasné, že ke koníčku přistupujete jinak. Změna myšlení není otázkou týdne, ale let. Ke koníčku nepřistupujete peněžně, protože ho děláte pro radost.
Když už se k překlopení rozhodnete, odpovězte si hned na několik základních otázek:
Pro koho produkty tvoříte? Mají pro klienta smysl? Přinášejí vám peníze? Uživíte tím sebe i svoji rodinu?