Je lepší rozjet byznys v tom, co vás baví a naplňuje? Nebo ho rozjet v tom, co jistojistě vydělá peníze? Jak se rozhodnout, když volíte mezi více nápady? Máte se rozhodnout pro peníze, nebo dělat, co vás baví?
Do novin se dostanou oslavné příběhy těch, kdo proti všem rozjeli něco, co nemělo fungovat.
Protože na každého jednoho, kterému se to podařilo, připadá nejméně 10, kteří dopadli špatně. Ti se ale do novin nedostanou. A stejně tak se tam nedostanou desítky lepších zkušenějších podnikatelů, protože jim chybí příběh s velkým P.
Komu by se totiž chtělo číst příběh o tom, jak krok za krokem budoval, postupně, správně. To by byla nuda. Noviny chtějí zajímavý příběh. Jenže ne každý příběh končí dobře. Pojďte si přečíst několik příkladů z reálného života.
Jedna podnikatelka následovala hlas svého srdce a založila na podzim kavárnu. Měla ji krásně vybavenou, všechno vypadalo náramně. Proto nabrala zaměstnance, nechala je pracovat a výplatu platila z rodinných úspor. Jenže klienti nechodili tak moc. Upínala se na to, že jaro přivede klienty. Lidé vyjdou ven na sluníčko, budou vyhledávat zahrádky a chutnou zmrzlinu.
Jenže v březnu se objevil koronavirus. Paní podnikatelka investovala do své vysněné kavárny všechny své rodinné úspory a tohoto snu se nechtěla vzdát.
Obecně na rozjetí kavárny potřebujete alespoň 2 roky. Po těch dvou letech většinou splatíte počáteční investici a jste schopna si vyplácet alespoň nějakou mzdu. Pokud tedy neplatíte dalších několik zaměstnanců.
A to byl bohužel i tento případ. V kavárně pracovalo několik zaměstnanců a paní to nechtěla jen tak položit. Věřila, že situace se zlepší. Jenže v dubnu přišla další rána - zavření všech obchodů a služeb.
Konec byl nevyhnutelný. Paní musela kavárnu zavřít a navíc zůstala s velkým dluhem. Dala se do projektu, který milovala, ale který si předem nespočítala. Nepočítala, jak dlouho ji bude trvat finanční návratnost a nepočítala s riziky. A nechtěla ani slyšet, že by měla pustit zaměstnance, na které si nedokázala vydělat.
Problémy v byznysu mohou být i jiného charakteru. Stačí, když chcete překlopit koníčka v podnikání. Začnete podnikat v tom, co vás baví:
Paní v našem druhém příkladu založila e-shop v oblasti, kterou moc nezná a nerozumí jí. Říkala si ale, že má malé dítě a občas si tento druh zboží pro sebe a pro rodinu koupila. Jenže na každém internetovém obchodě s tímto zboží viděla chyby, tak si řekla, že si založí e-shop vlastní. Co je na tom složitého přeprodávat produkty.
Představa se jí líbila a hlavně se jí líbilo, že se postaví na vlastní nohy. Bude rozhodovat o svém čase a balit balíčky nebude takový problém.
Do podnikání vstoupila s elánem a byl to pro ni koníček. Časem se z tohoto koníčka ale stala její noční můra, protože překlopit ho ve výdělečné podnikání se nedařilo ani po dvou letech snažení.
Malé dítě rostlo, vyžadovalo více a více pozornosti. Nestíhala vybavovat objednávky. Aktualizovat neustále nabídku v obchodě, fotit produkty, zajišťovat objednávky, vytvářet reklamu, on-line marketing. Činností bylo moc a zároveň ji stále chyběl nosný produkt, který by ji začal opravdu vydělávat. E-shop měl malinkatou marži a z těchto peněz nezbylo skoro nic, co by přinesla domů.
Tím, že pořádně této oblastí nerozumněla, bylo pro ni velmi náročné produktovou nabídku poskládat dle potřeb zákazníků a vlastně se ani nemohla podílet na jejich výrobě a tvorbě.
Po 2 letech začala opět hledat novou cestu a vrací se pomalu k profesi, kterou dělala před tím a šla jí. Možná už mohla být dnes někde zcela jinde, ale srdce ji přece táhlo někam jinam.
Jestli v těchto příbězích poznáváte sebe, nebo někoho známého, jde o podobnost čistě náhodnou. Takových příběhů sama známe desítky, a podobají se jeden druhému jako vejce vejci.
Rozhodně nenabádáme k tomu, že byste měla začít podnikat v tom, co vás nebaví. K čemu nemáte žádný vztah. Vztah k tomu, čemu se chcete věnovat, potřebujete. A hlavně potřebujete dovednosti.
Máte spoustu dalších příběhů, v kterých někdo rozjel podnikání v něčem, co ho bavilo a dopadlo to úplně jinak než příběhy 1 a 2. Ne vždy to dopadne špatně. Schválně si přečtěte tyto dva příběhy:
Naším třetím příkladem je právnička Ilona Černochová. Právo ji vždy nesmírně bavilo a protože věděla, že nemůže dělat všechno, rozhodla se zaměřit na nemovitosti.
Ze začátku pracovala ve velké nadnárodní společnosti, ale časem šla za hlasem svého srdce a založila vlastní advokátní kancelář. Vše si důkladně nastavila, propočítala ceny a vytvořila strategii, podle které šla systematicky krok za krokem.
Dnes má několik zaměstnanců a podnikání ji jede jako namazaný drak. Není sedřená. Nastavila si systém a stále ji baví to, co dělá. Do toho je tímto byznysem schopna uživit i celou rodinu.
V posledním příkladě se podíváme na podnikatelku Petru Uzan, které před 10 lety také spustila e-shop a dnes navíc otevřela také úspěšné on-line kurzy hebrejštiny.
Jestli někdo šel opravdu za hlasem srdce, tak určitě ona. V Izraeli se zamilovala. Když se pak i s izraelským manželem vrátila do České republiky, rozhodla se začít prodávat produkty z Mrtvého moře.
Měla k zemi vztah, rozuměla oběma kulturám a uměla své produkty také nabídnout. Využila svých zkušeností.
Když se pak po 10 letech rozhodla také spustit kurzy hebrejštiny, byly vyprodané během pár dnů.
Všechny příběhy mají něco společné. Všechny bavilo to, v čem se rozhodly podnikat. Šly za hlasem svého srdce.
V prvních dvou příkladech ale podnikání těchto žen skončilo fiaskem. Buď, že se práce změnila v noční můru nebo se zadlužila na několik let dopředu. Když chcete podnikat a nevíte přesně v čem, nebo se rozhodujete, poslouchat jen hlas srdce může být velmi zavádějící. Na jednu stranu chcete, aby vás to bavilo, ale na druhou stranu nejde dělat věci dlouhodobě zadarmo nebo se dokonce zadlužit.
Můžete tak ohrozit nejen vaše zdraví, ale pohodu celé rodiny.
Oproti tomu v případě Ilony a Petry šlo nejen o úspěch osobní, ale také o úspěch finanční.
Co udělaly tyto ženy jinak?
Poslouchat srdce vás vede k tomu, abyste dělala to, co přináší emocionální uspokojení. Povede vás ke koníčku, který ale může být velmi velmi neziskový nebo navíc prodělečný. Tak jako to bylo u prvních dvou podnikatelek.
Podnikatelky z příběhů 3 a 4 následovaly hlas svého srdce, pravda. Ale zároveň šly do byznysu s jasnou motivací - vydělat si peníze.
Věděly, kolik si chtějí vydělat. Věděly, že to nechtějí v žádném případě dělat zdarma, nebo za průměrný plat. Mířily vysoko. Chtěly nadprůměrné peníze. Byly ambiciózní. Nikdy nešly přes mrtvoly. Měly čas na vlastní děti, měly čas na sebe.
Od začátku se věnovaly tomu, co je baví, ale současně dělaly to, co přinese peníze. Byly ambiciózní a dokázaly spojit obojí - peníze a to, že je podnikání baví. Zaměřily se na potřeby klienta a nabídku podle toho vytvořily. Odsunuly všechny věci, které by se jim možná také líbily, ale stály jen čas a peníze a nevracelo se jim to zpátky.
Kromě toho, že hledáte, co vás baví, tak hledejte také takové podnikání, které stojí na vašich dovednostech.
Začínat s podnikáním samo o sobě je velice těžké a k tomu začínat s novým oborem je ještě těžší. Nemáte totiž na čem stavět ani v jedné oblasti, protože pokud jste doposud nerozjížděly podnikání, tak je tam spousta věcí, které se musíte naučit.
A když už podnikat v novém oboru začnete, tak je jen velmi malá šance, že s ním uspějete. Bude vám to trvat strašně dlouho.
Trefně to popisuje Cal Newport ve své knize “Tak dobří, že vás nepřehlédnou”. Z knihy vlastně vyplývá, že co umíme, nás zároveň baví. Čím déle něco děláme, tím větší máme zkušenosti, a tím větší máme uspokojení z práce.
Podle Newporta je klíč v tom, hledat práci, kterou umíte (protože vás pak baví). A za nás přidáváme - když hledáte podnikání, hledejte takové, které vydělává dost.
Často slýcháme, že je to buď, a nebo. Peníze, nebo mě to bude bavit. Není cílem podnikání vydělávat na tom, co vás nebaví. Není cílem podnikání nevydělávat na tom, co vás baví.
Podnikání je vysoce kreativní počin - kdy z ničeho vybudujete něco podstatného. Něco, co dříve neexistovalo. Právě proto můžete výběr správného podnikání také uchopit kreativně - chtějte obojí: dělejte co vás baví, za nadprůměrné peníze.
Vybírejte obor podnikání takový, kde víte, že jsou peníze, a že je možné mít dostatečně vysokou marži - tedy takové podnikání, které vydělá dost. Vám dá velice slušnou pravidelnou výplatu, navíc si na konci roku vyplatíte velkou sumu z toho, co na podnikatelském účtu zbylo.
A zároveň to podnikání stavějte na tom, co vám jde dobře. Pamatujete? Psal o tom Cal Newport. Co umíte.
Víme, že výběr správného byznys modelu stojí na 2 věcech:
Co umíte poznáte v zásadě snadno. Máte už řadu let pracovních zkušeností. Ovšem jak poznat, co vám vydělá dost, je úplně jiná otázka. Můžete pozorovat řadu podnikatelů, kteří mají skvělé webovky, vymazlenou prezentaci, všude jsou s nimi rozhovory, ale jejich účty zejí prázdnotou.
To má celou řadu příčin: chaos v penězích, nesprávný byznys model, upadající obor, nízká marže, konkurence, která podráží ceny.
Zkušený podnikatel ví, jak složité jsou to situace a nikdy by se do nich dobrovolně nedostal. Proto když jde do nového byznysu nebo rozjíždí nový projekt, pořádně si to rozmyslí. Protáhne nový projekt důkladnou analýzou:
I zkušený podnikatel se vrhne jen do takového nového projektu, který ho nadchne. Jde tedy za hlasem svého srdce, ale jen s kalkulačkou v ruce. Nový projekt podnikatele nadchne, ale vždycky si sám sobě dává stopku v podobě analýzy. Ví, že nadchnout se pro špatnou věc je hrozně jednoduché, ale vysekat se z problémů může zabrat řadu let.
Nemusíte se tedy rozhodovat mezi tím, jestli jít za hlasem srdce, nebo jít po penězích. Jděte po obojím. Držte se kalkulačky a dělejte to, co vám jde nejvíce.
Jestli jste teď v období, kdy chcete investovat čas do nového projektu, chcete něco rozjet, nebo chcete zvolit správný byznys model, můžeme vás tímto procesem kdykoli provést - buď na poradenství, nebo v kurzu Najděte podnikání, které vydělává. Nemusíte na to být samy a můžete tak využít procesu, který využívají zkušení podnikatelé.
Tak co? Co vám jde nejvíce a do čeho byste se ráda pustila?