Víte dostatečně dobře, kdo je váš klient? Jaké má problémy, starosti? A jak mu s nimi můžete pomoci vy? Přečtěte si v článku, jak může dobrá znalost vašeho klienta ovlivnit kolik toho prodáte.
Je to přece jasné, pracuji pro homogenní skupinu maminek.
Jenže!
Každý můj produkt kupuje někdo jiný.
Například individuální koučování kupují dámy, které mají opravdu velkou potřebu se v podnikání někam posunout. Vydělat více peněz než doposud. Buď mají slušný obrat a potřebují více času na sebe, nebo si potřebují v podnikání udělat pořádek.
Ty, které nechtějí investovat nebo na ně nezbylo v individuálech místo, zase kupují mastermind Úspěšná a odpočatá, protože je několikanásobně levnější než individuální koučování, a navíc nemusí čekat na čekací listině.
Ty, které neví, jestli podnikat nebo jak by měly začít, si kupují Chci podnikat, a nevím v čem.
Žádný z těchto kurzů nezačal tak, že bych si řekla, jaké mám ohromné znalosti, které bych měla s okolím sdílet. Začalo to přesně naopak.
Většinou jsem stále dokola dostávala tu stejnou otázku: “Opravdu nevím, v čem podnikat.” “Mám produkt, ale nedokážu ho dostat mezi lidi.” “Mám toho nad hlavu a jsem vyčerpaná.”
A tak vznikly kurzy.
Jejich tajemství?
Reagují a řeší konkrétní problémy mých klientek.
Mohla bych si myslet, že nejdůležitější je naučit je marketing, protože přivede lidi. Mohla bych si myslet, že je super naučit je projektové řízení, protože jim to zjednoduší život. Mohla bych si plánovat, že je budu učit pokročilým strategiím a to je dovede tam, kam potřebují.
A je to vlastně mnohem jednodušší.
Potřebují znát odpovědi na svoje otázky. Jak prodat něco, co mám. Jak najít, co mohu prodávat. Jak mám nebýt unavená? Jak to všechno zvládnout?
Nemusím nic složitého vymýšlet. Žádné složité koncepty, žádné složité strategie. Stačí jedna prostá věc:
Klienti většinou nic z toho nepotřebují.
Většinou chtějí poměrně jednoduchou věc…
Chtějí vyřešit konkrétní problém, který mají. Něco, co je trápí. Tlačí na patě. Něco, co sami nechtějí řešit. Něco, co neumí řešit.
Každý z nás umí upéct nějakou buchtu. Ale nikomu z nás se nechce každé ráno ve čtyři vstát a upéct si čerstvé rohlíky. To si je raději koupíme.
Potřeb a problémů je na světě mnoho. Stačí začít naslouchat, vnímat klienty a zjistit, jak jim můžete pomoc.
Co pro ně můžete vytvořit? Čím jim můžete zjednodušit život?
Můžete se klientů dokonce zeptat. Co je trápí? Co chtějí, abyste ve svém oboru vyřešily za ně? Na co nemají sílu?
A pak zkusíte vytvořit první produkt nebo službu a uděláte předprodej.
Nic složitého. Pilotní produkt, abyste věděly, že kromě toho, že něco chtějí, mají také ochotu za to zaplatit.
Někdy totiž lidé chtějí, ale ne tolik, aby byli ochotní platit.
Vašim úkolem jako podnikatele je najít problém a jeho řešení. Pak nezapomenout na to, že musí jít o problém dostatečně velký na to, aby klienti byli ochotní platit.
Když nejsou ochotní platit, nemáte byznys, ale koníčka.
Pravda je, že každé zboží má svého kupce. Ale když chcete slušně vydělávat, chce to soustředit se na prodej takového zboží, které má dostatečný počet kupců, kteří jsou ochotní platit adekvátní sumu.
Když se takto naučíte uvažovat, velmi se vám zjednoduší život. Namísto tlačení prodeje budete mít služby, které klienti chtějí a potřebují a jsou ochotní za ně platit. Ne proto, že vy sama jste úžasná a skvělá, ale kvůli tomu, že jste klientovi/klientce užitečná.
A užitečných lidí je nedostatek.
Čím lépe se naučíte chodit v kůži svého klienta či klientky, tím lepší a lépe cílené služby pro ně budete moci dělat.
V rámci toho, že se snažíme honit peníze, je jednoduché zapomenout na potřeby klientů. Proto je takových dobrých byznysů, kde se cítíme jako ve vatičce, málo.
Třeba v oblíbené kavárně už několikrát opařili nějaké dítě horkou vodou. Je to kavárna vedle dětského hřiště a chodí tam hodně důchodců. Kávu vám totiž nedonesou ke stolu. Podají vám ji u pultu a tak důchodce s holí se snaží manévrovat mezi stoly, sem tam nějaké to dítě opaří.
Pravý opakem je Pietro Filipi. Když jsem naposledy šla okolo, zaujala mě bunda. Prodavačky perfektně vycvičené, jedna si na starosti vzala moje dítě a zkoušely spolu náhrdelníky. Ano, jeden jsem jí koupila. Ale také jsem si odnesla bundu a šaty.
A po dlouhé době se na mě v obchodě někdo usmál a nevraždil mě pohledem, že mám dítě.
Nechcete být kavárna, která sem tam někoho opaří. Několikrát jsem tyto incidenty nahlašovala, snažila se domoci změny.
Vy chcete být ten byznys, který předvídá a myslí dva kroky před klientem.
Když tam (do Pietro Filipi) přijde paní s dítětem, jsou všechny prodavačky naučené odpoutat pozornost dítěte a nechat maminku nakupovat.
Proto hledejte problémy klienta. Hledejte jejich řešení. Nabízejte takové služby a produkty. Dejte klientovi pohodu, klid, možnost se nadechnout, nebo naopak dobrodružství, zábavu, podle toho, co chtějí.
Když o klientovi přemýšlíte a znáte ho, dokážete ve svém oboru inovovat, postupně zavádět takové kroky v podnikání, které zlepšují celý obor. Ano, budou od vás kopírovat. Pokud však nepochopí princip, který za tím je, nikdy vás nepředhoní. Budou jen kopírovat a vyčkávat na každý váš krok.
Takže myslete na klienta. Je až na prvním místě. Hned vedle peněz.