Byla jsem oslovena, jestli bych Robertu Vlachovi nepomohla přispět do článku o tipech, jak se chovat k krizi.
Je totiž dobré nebýt v krizi, ještě před skutečnou krizí.
Moje oblíbená metoda řešení krize v podnikání je prostě mít našetřen balík peněz. Mít velkou finanční rezervu, protože ji použít můžete právě, když se problémy objeví. Doporučovala jsem 300 000 pro živnostníka před lety, dnes mi nevadí sedět na rezervě, která je ještě větší.
Prostě pokud nebudu moci pracovat několik týdnů a měsíců, tak vím, že mám na jídlo, hypotéku.
Pokud krize jako tato nastává, udělám dokonalou revizi finančních toků, a to jak v podnikání tak osobních. Naprosto zminimalizuji všechny výdaje. A nemyslím tím, že přestanu platit Netflix. Myslím, že zkrouhnu výdaje na jídlo pro 4 lidi na 4000 Kč. A i v dnešní době to možné je.
Jednak začnu vařit brutálně levná jídla jako hrachová kaše od Cuketky. Mrkněte na jeho projekt Skromná kuchyně. Paráda! A jednak využiju úplně všechno, co vypěstujeme na zahrádce.
K takovému brutálnímu snížení nákladů dospěju postupně v průběhu několika týdnů. Ze dne na den se člověku nechce vynechat avokáda.
Pro byznys platí totéž.
Systematicky začnu snižovat náklady.
Nelíbí se mi paušální snižování cen jen kvůli tomu, že nastala krize. Ono to hodně křiví trh. Navíc hodně firem, které razantně sníží paušálně ceny, oproti malým podnikatelům navrch. Jsou buď hodně velcí, nebo dotovaní.
Proto si myslím, že rozhodně není dobrá cesta automaticky snížit cenu jen protože nastala krize.
Neříkám, že cena nemůže být dobrý nástroj, dá se s ním pracovat, ale až po té, co si spočítáte náklady a zjistíte, jak na tom vaše podnikání je.
Většina podnikatelů však vidí slevu jako hlavní účinný nástroj pro prodej a to proto, že neumí dělat jiné kampaně, než ty, které jsou slevové.
A tak hned od začátku krize vidíte, jak podnikatelé nabízejí slevu. Bohužel jsem mnoho podnikatelů viděla na slevě tak brutálně prodělat, že by pro ně bylo lepší nedělat nic.
Protože jsem v klientském byznysu, dělám služby pro další byznysy, kterých se většinou krize dotkne nejvíce.
Tak začnu oblíbenou věc - navolávání. Zajímám se o to, jak jsou na tom moji klienti a co pro ně mohu dělat. Jak jim mohu pomoci svými dovednostmi a udržet jejich byznys.
Navolávání klientů, i těch, kteří ode mě koupili jen kurz, je moje oblíbená strategie. A to z toho důvodu, že zjistím, jak na tom moje klientela je a dle toho mohu mnohem kvalifikovaněji reagovat. Když mi 70 % lidí mezi řečí řekne, že si mě nemohou dovolit a vím to několik měsíců dopředu, je to pro mě nesmírně cenná informace.
Díky tomu vím, kolik zhruba odpadne zakázek a vím to dopředu, mám čas plánovat.
Celou mojí strategií je nestrkat hlavu do písku. Vyhrnout si rukávy a pořádně se na situaci podívat.
Vyhrnout si rukávy a zjistit škody. Beru to tak, že dělám zevrubné vyšetření, abych mohla stanovit diagnózu a léčbu.
Protože tam probíhá snižování nákladů, proto je tam navolání klientů. Zjistím tak s předstihem, co plánují, a jestli si mě budou moci dovolit zaplatit.
Také navoláváním zjistím, jaké mají problémy. Co potřebují řešit. Jsem tak schopná opět velmi rychle reagovat na jejich potřeby.
Řada podnikatelů může inovovat, může začít dělat něco jinak. Jenže samo o sobě to nejde. Inovovat pro inovaci neznamená úspěch. Musíte inovovat pro klienty. Zaměřit se na hledání toho, co teď potřebují a vymyslet vhodné řešení.
Pokud dokážete najít řešení, které se vleze do rozpočtu klienta, máte vyhráno a jste opět na koni. Můžete znovu slušně vydělávat.
Teď prostě velmi špatně budete prodávat školku. Je spíš pravděpodobné, že ji na pár měsíců zavřete. Za to on-line kurzy pro děti vám pofrčí více. Třeba jako kurz komixu od Toy Box, nebo bezva hra od Ani-muku.
Když zavřeli školy, měla jsem týden před spuštěním programu na zvyšování obratu. Jenže teď není vhodná doba na výkřiky jako “Zvyšte obrat 10x!”. Tak jsem ve středu přemýšlela a komunikovala se svými klientkami, ve čtvrtek jsem vykopla nový kurz a nové podmínky a v pátek jsem natáčela první videa k tématu, jak krizi ustát.
Jako máma potřebuji naprosto jednoznačně mít čas na dítě. A když jsem s dítětem, tak svoji práci nemohu dělat dobře. Když musím dítě doma učit, tak mám další práci navíc.
Proto mám nastavené procesy, které část podnikání udrží, i když já budu pracovat jen hodinu denně.
Je možné, že tak dojde k útlumu blogu … ale rozhovory poběží dál, Úspěšná a odpočatá bude fungovat, a párkrát do týdne mohu udělat i konzultaci.
Umím podnikání smrsknout do 12 hodin týdně a udržet je na tom, že bude vydělávat třeba 70 % - 80 % obratu.
V krizi, je nutné osekávat jak výdaje, tak právě práci, která není nezbytná.
A pozor, není to vynechání marketingu nebo prodeje.
Vynechat marketing, pokud mám služby, kterým nebrání zákony v prodeji, je zásadní chyba.
Marketing dělám dál. Nebo spíše se na něj soustředím více. Něco automatizuji. Přidám nový kanál.
Důležité ovšem je, že mám více zdrojů příjmů.
Když jsem zavřená jen doma, nedělá mi to dobře, potřebuji být v kontaktu s lidmi. Sociální média a telefon jsou super. Moje tajná zbraň je však jinde.
Mastermindy.
Vždycky, když mám potřebu se někam posunout založím nějakou skupinu, co si začne pomáhat. Byli to volnonožci, byl to klub maminkatelky, byla a je to Úspěšná a odpočatá. Jak jsem se přestěhovala z Prahy na Moravu, je tu nový mastermind.
Mastermind funguje na jednoduchém principu, kdy se setkává většinou kolem 8 až 12 členů. S cílem navzájem se obohatit. Na mastermind setkání přijdeme, ostatním během 3 - 4 minut řekneme, co se dělo v byznysu. Z toho vyplyne, kdo z nás nejvíce potřebuje tzv. horké křeslo.
Účastník, který je v horkém křesle, dostává ke svému tématu zpětnou vazbu, nápady, hromady otázek, díky kterým si ujasní, kde má problém. Často tak během 20 minut až 1 hodiny vyřeší věci, se kterými si lámal hlavu pár týdnů.
Dávám dohromady novou skupinu pro kluky i holky (orientační věk: 30 - 50). Napište na podpora@maminkatelky.cz: mám zájem o mastermind. My se vám v půlce dubna ozveme. Cílem je skupina podnikatelů, která chce restartovat byznys a nechce fňukat nad tím, co pokazila vláda. To totiž nikomu podnikání nezachrání.
A zatím se můžete přidat do facebook skupiny: https://www.facebook.com/groups/restartbyznysu/
Ať zůstaneme v kontaktu.
Co se týká mastermindů - vůbec nemusíte čekat na kohokoli. Můžete svoji skupinu založit sami. Pozvěte si pár kamarádů, google vám poradí, jak se mastermindy vedou a máte to.
Hlavní je nezůstávat na vše sám. Najít i druhý pohled od dalších podobných podnikatelů, kteří vám budou rozumět. Možná objevíte nové cesty a zjistíte, že na první pohled bezvýchodná situace není až tak bezvýchodná.
Jak jste na tom teď vy? Kde osekáváte náklady, když je potřeba?