Obchody se zavřely, restaurace také a mnoho obchodníků zažívá krušné časy. Krize dostála svého smyslu a může být hůř. Nechceme samozřejmě strašit, ale pro nás maminky a podnikatelky není čas truchlit a sedět v koutě, ale naopak situaci zmapovat a jestě lépe zjistit, kde se skrývají příležitosti.
Co vlastně nyní řešíme? Můžeme to rozdělit do 3 základních problémů, kterým čelíme (kromě nemoci samotné a doufám, že i když by vás potkala, projdete jí lehce):
Školy by měly být zavřené minimálně měsíc, ale lehce se to může protáhnout do září. Odhadovat celou situaci můžeme jen podle vývoje v Číně nebo Itálii.
A i když nemoc pomine, nevíme, co celá tato situace způsobí ekonomicky. Možná nastane podobný stav jako v roce 2008. Ekonomické cykly jsou historicky známe a jednou jsme nahoře a jednou dole. Teď záleží, do jaké jámy se řítíme.
Není to ale nic, co se dá naplánovat a čemu bychom se mohly vyhnout. Berme to jako fakt.
Teď záleží, jak se k situaci postavíme. Máme několik možností:
Nechat to tak nějak vyhnít a čekat. Doufat, že bude stačit udělat nějaké promo. Že se to udrží, když školení přesunu on-line. Že to nebude tak horké. V takovém případě se velmi lehce stane, že příjmy klesají, a podnikatel nevydělá ani na náklady. Jak dlouho se udrží pak záleží jen na tom, odkud čerpá peníze na to, aby byznys dotoval.
Druhou variantou je minimalizovat náklady. Osekat co se dá, abyste nespadly do dluhů. Pokud klesají tržby, musíte se zbavit některých zaměstnanců a začít si některé věci dělat samy.
Když jde objednávek méně, a náklady pokryjete s přehledem, máte řadu věcí, které můžete udělat:
Pokud tržby klesnou hodně, můžete byznys poslat do hibernace. Na chvilku jej uspíte, věnujete se dětem a až budete situace lepší, znovu se vrátíte. Například jste fotografkou a zakázky vám ze dne na den všechny padly a na několik měsíců nemáte do čeho píchnout.
Uspěte byznys a místo toho si budete připravovat produkty, které vyšlete do světa až celá krize pomine.
Pokud máte vysoké náklady a potřebujete přežít, osekejte je. Je možná dobrý čas se částečně zbavit některých zaměstnanců a čas na zeštíhlení byznysu. Vydržet nějakou dobu a pak se zase vrátit do původního módu.
Tak či onak, potřebujete si vytvořit krizový plán, díky kterému budete na restart připraveny.
Ještě lepší, než jen okleštit náklady, je najít příležitosti, které zatím nevidím. Snažte se přemýšlet o tom, co v této době potřebují vaši nejlepší klienti. Je možné, že pro ně můžete udělat řadu věcí, které jste zatím nedělaly.
Žiju v Uherském Hradišti a maximálně mi tu chybí služba Rohlík. Nikdo nerozváží. Tak alespoň odebírám zeleninu od České selky, která chodí poštou. Včera jsem se dozvěděla, že podnikateli s biopotravinami (Darykraje) se nádherně v poslední době rozjela služba rozvážky zboží až domů. Zareagoval rychle a služba se mu vyplácí.
Často je vhodné zvednout telefon a zatelefonovat klientům, zjistit, co pro ně můžete udělat. I když má dnešní situace ekonomické dopady, nemusí mít největší dopad na naše klienty. Klienti pravděpodobně mají nové potřeby, na které nikdo zatím nereagoval. Když budete první, budou si vás pamatovat.
Na maminkatelkách jsme intenzivně od středy pracovaly a už v pátek jsem vytvořila nový program Jak udržet byznys i v krizi a v prvních 10 videích se věnuji tématu, jak zmapovat situaci. V produkci teď máme videa, jak najít v dnešní situaci příležitost. Takto se snažíme pomáhat našim podnikatelkám my.
Hned v neděli jsem viděla první výsledky. Třeba Daya Ettlerová - spustila prodej roušek, kterých je obrovský nedostatek. Ještě v neděli jsem pro ni natočila video, jak má celou věc promovat.
Některé profese však inovovat nemohou. U nich je jiná cesta. Hibernace. Jen v naší komunitě vím o 4 ženách, které se toto rozhodly udělat - fotografka, vizážistka, kadeřnice, event manažerka.
Jedna z nich se po poradě s partnerem rozhodla, že se uskromní, a bude si užívat dětí. Další je samoživitelka a tak si našla práci, než se bude moci k podnikání vrátit.
Někdy prostě nestojí za to pokračovat, protože by to znamenalo nulový zisk a řadu probdělých nocí nad prací. Někdy je lepší chvilku nepodnikat.
Jestliže nestrčíte hlavu do písku, vaše první kroky povedou k tomu, že dobře zmapujete situaci. Zjistíte, kolik budete mít času na práci, promyslíte, co všechno musíte osekat, uvědomíte si, jestli v novém režimu budete mít dost peněz na zaplacení nákladů. Uvidíte pak, že jak se k situaci můžete postavit, nabízí možnosti:
Všechna rozhodnutí jsou dobrá. Evka Neuman například napsala toto:
Někdy je čas na to nepracovat a někdy je čas se do toho opřít. Vždycky záleží na vaší rodinné situaci a na vašem byznys modelu a situaci na trhu. My vás podpoříme v jakémkoli rozhodnutí.
Nakonec si dovolím jednu pozvánku. V podnikání nemusíte být na všechno sama. Máme nádhernou komunitu žen, která se navzájem podrží, zvlášť teď. Proto jsem se rozhodla, že udělám 2 věci:
Přidejte se, hned se můžete vrhnout na videa o tom, jak zmapovat situaci a udělat tak přípravu na to, kde najít příležitost, kterou jiní za pačesy nechytí.