Přizpůsob se, nebo skonči

Obchody se zavřely, restaurace také a mnoho obchodníků zažívá krušné časy. Krize dostála svého smyslu a může být hůř. Nechceme samozřejmě strašit, ale pro nás maminky a podnikatelky není čas truchlit a sedět v koutě, ale naopak situaci zmapovat a jestě lépe zjistit, kde se skrývají příležitosti.

3 hlavní problémy

Co vlastně nyní řešíme? Můžeme to rozdělit do 3 základních problémů, kterým čelíme (kromě nemoci samotné a doufám, že i když by vás potkala, projdete jí lehce):

  1. Děti doma - školy jsou zavřené, nyní už i většina školek a my musíme doma pečovat o děti a ještě jim zajišťovat vzdělání. 
  2. Klesající tržby - pro většinu z vás velký problém. Výjimkou mohou být prodejci roušek, lidé v potravinářství nebo lidí, kteří se stejně jako my zabýváme řešením krizových situací. Denně se nám ozývá na konzultace desítky žen, které potřebují poradit a udržet jejich byznys.
  3. Jak dlouho - v neposlední řadě je jednou velkou neznámou délka této krize. A kam se bude dál posouvat. Budou děti doma měsíc, nebo se to protáhne až do prázdnin. Jak dlouho budou trvat ekonomické dopady?

Jaké máme možnosti? 

Školy by měly být zavřené minimálně měsíc, ale lehce se to může protáhnout do září. Odhadovat celou situaci můžeme jen podle vývoje v Číně nebo Itálii. 

A i když nemoc pomine, nevíme, co celá tato situace způsobí ekonomicky. Možná nastane podobný stav jako v roce 2008. Ekonomické cykly jsou historicky známe a jednou jsme nahoře a jednou dole. Teď záleží, do jaké jámy se řítíme.

Není to ale nic, co se dá naplánovat a čemu bychom se mohly vyhnout. Berme to jako fakt. 

Teď záleží, jak se k situaci postavíme. Máme několik možností:

1. Strčit hlavu do písku

Nechat to tak nějak vyhnít a čekat. Doufat, že bude stačit udělat nějaké promo. Že se to udrží, když školení přesunu on-line. Že to nebude tak horké. V takovém případě se velmi lehce stane, že příjmy klesají, a podnikatel nevydělá ani na náklady. Jak dlouho se udrží pak záleží jen na tom, odkud čerpá peníze na to, aby byznys dotoval.

2. Přizpůsobit se a restartovat

Druhou variantou je minimalizovat náklady. Osekat co se dá, abyste nespadly do dluhů. Pokud klesají tržby, musíte se zbavit některých zaměstnanců a začít si některé věci dělat samy. 

Když jde objednávek méně, a náklady pokryjete s přehledem, máte řadu věcí, které můžete udělat: 

  • v e-shopu odesílat zboží jen jednou týdně
  • zkrátit otevírací dobu (možná ji za vás zkrátí stát úplně) 
  • věnovat se rozvoji věcí, na které nebyl čas - web, strategie, příprava kampaní

Pokud tržby klesnou hodně, můžete byznys poslat do hibernace. Na chvilku jej uspíte, věnujete se dětem a až budete situace lepší, znovu se vrátíte. Například jste fotografkou a zakázky vám ze dne na den všechny padly a na několik měsíců nemáte do čeho píchnout.

Uspěte byznys a místo toho si budete připravovat produkty, které vyšlete do světa až celá krize pomine.

Pokud máte vysoké náklady a potřebujete přežít, osekejte je. Je možná dobrý čas se částečně zbavit některých zaměstnanců a čas na zeštíhlení byznysu. Vydržet nějakou dobu a pak se zase vrátit do původního módu.

Tak či onak, potřebujete si vytvořit krizový plán, díky kterému budete na restart připraveny.

3. Najděte novou příležitost

Ještě lepší, než jen okleštit náklady, je najít příležitosti, které zatím nevidím. Snažte se přemýšlet o tom, co v této době potřebují vaši nejlepší klienti. Je možné, že pro ně můžete udělat řadu věcí, které jste zatím nedělaly.

Žiju v Uherském Hradišti a maximálně mi tu chybí služba Rohlík. Nikdo nerozváží. Tak alespoň odebírám zeleninu od České selky, která chodí poštou. Včera jsem se dozvěděla, že podnikateli s biopotravinami (Darykraje) se nádherně v poslední době rozjela služba rozvážky zboží až domů. Zareagoval rychle a služba se mu vyplácí.

  • Kde je podobná příležitost pro vás? 
  • Jak můžete lépe posloužit vlastním klientům?
  • Kde je příležitost, kterou nevidím?
  • Kde jsou peníze, které tady jsou, ale nikdo je nesbírá? 

Často je vhodné zvednout telefon a zatelefonovat klientům, zjistit, co pro ně můžete udělat. I když má dnešní situace ekonomické dopady, nemusí mít největší dopad na naše klienty.  Klienti pravděpodobně mají nové potřeby, na které nikdo zatím nereagoval. Když budete první, budou si vás pamatovat.

Na maminkatelkách jsme intenzivně od středy pracovaly a už v pátek jsem vytvořila nový program Jak udržet byznys i v krizi a v prvních 10 videích se věnuji tématu, jak zmapovat situaci. V produkci teď máme videa, jak najít v dnešní situaci příležitost. Takto se snažíme pomáhat našim podnikatelkám my.

Hned v neděli jsem viděla první výsledky. Třeba Daya Ettlerová - spustila prodej roušek, kterých je obrovský nedostatek. Ještě v neděli jsem pro ni natočila video, jak má celou věc promovat.

Dát si chvíli pauzu

Některé profese však inovovat nemohou. U nich je jiná cesta. Hibernace. Jen v naší komunitě vím o 4 ženách, které se toto rozhodly udělat - fotografka, vizážistka, kadeřnice, event manažerka. 

Jedna z nich se po poradě s partnerem rozhodla, že se uskromní, a bude si užívat dětí.  Další je samoživitelka a tak si našla práci, než se bude moci k podnikání vrátit.

Někdy prostě nestojí za to pokračovat, protože by to znamenalo nulový zisk a řadu probdělých nocí nad prací. Někdy je lepší chvilku nepodnikat

Jak se rozhodnete vy?

Jestliže nestrčíte hlavu do písku, vaše první kroky povedou k tomu, že dobře zmapujete situaci. Zjistíte, kolik budete mít času na práci, promyslíte, co všechno musíte osekat, uvědomíte si, jestli v novém režimu budete mít dost peněz na zaplacení nákladů. Uvidíte pak, že jak se k situaci můžete postavit, nabízí možnosti: 

  1. pokračovat
  2. hibernovat
  3. skončit

Všechna rozhodnutí jsou dobrá. Evka Neuman například napsala toto: 

Někdy je čas na to nepracovat a někdy je čas se do toho opřít. Vždycky záleží na vaší rodinné situaci a na vašem byznys modelu a situaci na trhu. My vás podpoříme v jakémkoli rozhodnutí. 

Malá pozvánka nakonec: 

Nakonec si dovolím jednu pozvánku. V podnikání nemusíte být na všechno sama. Máme nádhernou komunitu žen, která se navzájem podrží, zvlášť teď. Proto jsem se rozhodla, že udělám 2 věci:

  1. Pro komunitu, která nás zatím zpovzdálí sleduje, vytvořím 3 měsíční členství v Úspěšné a odpočaté pro 30 účastnic. Běžné roční členství stojí 5 400 Kč, za 1 800 Kč můžete naši skupinu vyzkoušet na 3 měsíce. Místa se nám rychle plní, zbývá jen 19 míst ze 30.
  2. Od středy vytvářím do Úspěšné a Odpočaté program Jak i v krizi udržet podnikání. Stojí na 3 pilířích: 
    1. jak zmapovat situaci a správně se rozhodnout (v tuto chvíli 10 videí)
    2. najít, kde právě pro vás se skrývá příležitost (natáčím od 17.3.)
    3. jak co nejrychleji zapromovat (první video natočené, ostatní v produkci)

Přidejte se, hned se můžete vrhnout na videa o tom, jak zmapovat situaci a udělat tak přípravu na to, kde najít příležitost, kterou jiní za pačesy nechytí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.