Zuzana Jahodová (35 let)
Zuzana Jahodová žije už 15 let v Teplicích. Vystudovala Ekonomickou fakultu UJEP. Už na začátku studia v roce 2011 si našla práci v účetní firmě. Později prošla několik účtáren, kde získala bohatou praxi s rozmanitými typy podnikatelů a firem. V roce 2014 začala s vedením účetnictví a daní na volné noze pod názvem Účetnictví a daně online. Do toho si na částečný úvazek drží zaměstnání. Je samoživitelkou a vychovává dceru (5 a půl let). Ve svém volném čase ráda jezdí na kole, má ráda navrhování interiérů, teď zrovna i realizuje předělávání svého bytu.
Účetní Zuzana Jahodová ještě před dvěma lety přemýšlela, jestli si vedle podnikání nadále udržet i zaměstnání na částečný úvazek. Dnes, kdy školky byly po dlouhou dobu zavřené a ona jako samoživitelka musí sama zajišťovat dítě, je ráda, že zaměstnání nepustila.
Stejně tak si nikdy nepředstavovala, když začne vedle práce ještě zajišťovat účetnictví pro své klienty, že bude nabírat pod sebe lidi.
Co ji k tomu přimělo? A jak si kvalitní lidi do týmu vybírá? Jaké je to stíhat zaměstnání, podnikání a ještě malé dítě jako samoživitelka?
Proč jste se rozhodla zrovna pro účetnictví? Bavila vás čísla?
Zaměřená na čísla jsem vždy tak nějak byla, ale trvalo mi dlouho, než jsem se rozhodla více na ekonomii a finance zaměřit i studijně. Po gymplu jsem se snažila dva roky po sobě hlásit na architekturu, a protože jsem se nedostala, nastoupila jsem v administrativě. Po asi 5 letech se mi to rozleželo v hlavě a chtěla jsem opět studovat. Říkala jsem si: “Co bych zvládla? Tak třeba ekonomku.” Shodou okolností jsem při škole našla práci v účetní firmě. Nejdříve jako fakturantka a postupně jako účetní. Všechno do sebe zapadlo.
Potkaly jsme se nedávno na jednom webináři a svěřila jste se nám, že teď máte moc fajn období. Jakto, když okolí je paralyzováno korona krizí a vy jste zcela sama na dceru.
Trochu bych to poupravila. Jsem spokojená hlavně z toho důvodu, že jsem se rozhodla stále vedle podnikání udržet i zaměstnání na částečný úvazek. Z něj mi totiž například v případě zavření školky plyne ošetřovák. Díky tomu je pro mě toto období mnohem zvladatelnější a volnější. I práci na volné noze mám nastavenou na zhruba poloviční úvazek a více bych nestihla. Jakmile se ale školky otevřou, je to hektické období. Ráno do práce, pak přesun k mým klientům, ve čtyři jedu pro malou, jsem s ní a po večerech ještě řeším e-maily a telefonáty, které jsem nestihla přes den. Výhodou také je, že malá je jednou za 14 dnů u tatínka. To doháním resty.
V minulosti už jste několikrát v Úspěšné a Odpočaté uvažovala nad tím, že zaměstnání opustíte a vrhnete se naplno do podnikání. Nakonec jste si udržela obojí a teď se vám to vyplatilo. To jste ale nemohla před 2 lety vědět. Co vás vždy přesvědčilo zůstat v zaměstnání, i když jste měla slušnou klientelu v podnikání?
Nejspíše mě přesvědčilo to, že ze začátku jsem měla jen jednoho velkého klienta. Uvědomovala jsem si, jak je to křehké.
Co se od toho začátku změnilo? Teď už je podnikání stabilnější?
Nejen kvůli rozšíření klientely, ale také pro případy, kdy bych já nebo dcera onemocněla, jsem si našla kolegyni. Na jednu stranu se mi moc ulevilo. Na druhou stranu mě tíží fakt, že teď musím mít vždy výplatu nejen pro mě, ale i pro ni. Stále tam mám nejistotu, že mě to uživí na 100 %.
Kolik dnes zaměstnáváte lidí?
Zaměstnávám celkem tři brigádnice na DPP.
To už musíte mít mnohem více práce, když zaměstnáváte celkem 4 lidi.
Kdybych šla do podnikání úplně, zastala bych i o kus práce více. Nenudíme se. Beru ale v potaz, že žádná z nás nepracuje na plný úvazek.
Jak složité bylo vaše kolegyně najít?
V životě jsem nepočítala s tím, že budu někoho zaměstnávat. V jednu dobu byl ale v Úspěšné a Odpočaté rozhovor s Renatou Novotnou, a to mi přišlo velmi zajímavé. Následně jsem si prošla i její kurz a rovnou jsem si její kroky vyzkoušela v praxi. Našla jsem si tenkrát paní na skenování, což mi uvolnilo ruce, protože jsem ke klientovi mohla jezdit jen jednou týdně. Jenže po půl roce náhle a nečekaně beze slova skončila. Nevím, co to způsobilo.
To muselo být hodně nepříjemné.
Nebylo to jednoduché. Ale když neřekla důvod, bylo těžké cokoli komunikovat. Rovnou jsem si dala inzerát na dvě posily: asistentku a účetní pomocnici. Asistentku jsem si našla sice hned napoprvé, ale přes všechnu snahu ve výběrovém řízení nebyla moc dobrá. Na účetní jsem měla z prvního kola tři adeptky do finále, ale u všech mi něco nesedělo. Nakonec jsem nevybrala žádnou. To bylo těžké. Při druhém pokusu se mi přihlásila na pozici účetní jedna paní. Tu jsem vzala a je u mě do dneška.
Všechny pracujete z domova. Jak si kontrolujete kvalitu jejich práce? Přeci jen pracují s vašimi klienty a je důležité, aby nedošlo k pochybení.
Každá si svoji práci vykazuje ve Freelu. Lze tam i zapnout časovač, takže hned vidím, jak dlouho a na čem která dělá. A co se týče kontrol přímo v účetnictví, spousta chyb tam sama vypluje.
Má dáti dal se jen těžko oklame?
Přesně tak. Na druhou stranu když mi například zadá špatně doklad z hlediska DPH, už to tak snadné vždy není. Některé věci jsem odhalila až zpětně. Chyby se naštěstí dají opravit a příště už se na to člověk více zaměří. Osobně je pak využívám i ve výběru nových zaměstnanců. Moje první kolegyně udělala tu chybu, že klient fakturoval do zemí Evropské unie a ona tam nastavila nezahrnování do DPH. Jenže ono je to nutné zahrnout do souhrnného hlášení. Tuto chybu jsem zjistila až po dvou měsících. V těchto výkazech jsem pak zabělila jméno klienta a dala jsem adeptkám práci, jestli si chyby všimnou. Všimla si toho jedna, a ta pro mě teď pracuje (úsměv).
Účetnictví má dané termíny. Ne všichni klienti ale dodávají všechny podklady včas. Jak si to hlídáte?
Mám bohaté zkušenosti, kdy klienti byli chroničtí nedodávači. Dříve jsem rovnou s cenovou nabídkou posílala informaci: “Aby naše práce pro vás byla hotová, tak potřebujeme potřebné doklady v časném termínu.” Postupně jsem s těmi úplně nejhoršími ukončila spolupráci. Obecně jsem se tomu ale vždy snažila předejít.
Máte ještě nějaký fígl?
Před rokem jsem si k tomuto tématu domluvila spolupráci opět s Renatou Novotnou a daly jsme dohromady proces, jak se těmto klientům vyhnout. Vyladily jsme systém, kdy už při poptávce mých služeb mají vyplnit formulář, kde se musí nějaký způsobem zamyslet nad svým účetnictvím. V odpovědi pak dostanou cenovou nabídku a také takový seznam , co od nich potřebuji, abych mohla danou práci pro ně kvalitně udělat. Víceméně nechám míček na jejich straně. Menší klienti si ten seznam můžou vytisknout a během vyplňování si projdou jak své doklady, tak i to ostatní, co my potřebujeme, a tím se na dodávání dokladů částečně připraví.
A u větších klientů?
U větších klientů je seznam více rozpracovaný. Už zahrnuje i informaci, že pokud je termín pro odevzdání 20. den v měsíci, tak dodání podkladů do 10. dne je ještě v pořádku a do 20. dne už je pozdě, takže navyšuji cenu - příplatek činí i 60 %, aby byl citelný. Na druhou stranu tento příplatek využívám opravdu málokdy. Teď máme takové klienty, že jejich měsíční doklady na DPHčko máme spíš včas. Častější jsou zpoždění při dodání dokladů k účetní závěrce.
Jak zvládáte všechnu práci a podnikání jako samoživitelka? Pokud se nemýlím, podnikání jste neměla, když byla malinká.
Ona je hodně spavá, takže po obědě do určitého věku opravdu dlouho spala. Ale zase je taková, že člověk si nikdy není jistý, jestli má na práci tři čtvrtě hodiny nebo dvě hodiny a to je hrozně nepříjemný. A do dnešního dne usíná velmi dobře večer. I kdyby usnula ve čtyři odpoledne, tak večer se vykoupe, přečtu ji příběh, zazpívám a jdu. Na prstech jedné ruky bych spočítala večery, kdy byl možná nějaký problém. Od osmi večer tak mohu pracovat. Kdyby chodila až v devět, k práci bych se dokodrcala v 10 a pracovala do jedné do rána, to bych dlouhodobě rozhodně nezvládla.
Jak načerpáváte energii, když jste bez hlídání a vše děláte i po večerech jako matka samoživitelka?
Pracovat jsem začala více v jejích dvou letech. Dnes je jí pět a půl a celou dobu si přeji odpočinout, mít dovolenou. Účetnictví samo o sobě je taková never ending story, což je vyčerpávající. Na druhou stranu aspoň funguje to, že si ji bere tatínek. I když byly doby, kdy to byl den a půl jednou za 14 dní, teď momentálně je to pět dní jednou za 14 dní. Když je doma, jedu na 120 %, ale když je u tatínka, tak jedu na 100 % pracovně a večer si odpočívám, o víkendu jedu na kolo a čas trávím i jinak než prací. Dobiju baterky.
Máte možnost hlídání ze strany prarodičů?
Mí rodiče jsou 250 kilometrů daleko. Spíše tam občas jedeme obě. Nedávno mi ale mamka psala, že by si dceru vzala na týden v létě. Měla bych celý týden, což je nezvyk.
Kdy nastala největší krize? Kdy jste opravdu už cítila, že je toho moc?
Nejtěžší byl pro mě asi nástup na částečný úvazek do zaměstnání po rodičovské. Omarodila jsem a nejhorší bylo, že všichni doktoři na všech možných vyšetřeních tvrdili, že jsem zdravá. Měla jsem přitom dost dlouho teploty, kašel. Jakmile se vyléčil kašel, nastoupil zánět dutin. To byl rok 2018, takže koronavirus nikde. Dnes by mě asi dali na neschopenku, ale tenkrát: “Na plicním jste zdravá, na ORL žádný nález...,” tak jsem nedostala ani tu neschopenku.
Co vám nakonec pomohlo?
Myslím, že jsem se potřebovala srovnat s tím režimem.
Změnila jste tempo nebo práci sama se sebou?
V té době jsem objevila Úspěšnou a Odpočatou. V podnikání jsem měla obrat asi 20.000 Kč, což není čistý příjem a musela jsem si udržet jak podnikání, tak práci. Program mi pomohl to srovnat. Kromě psychiky mi pomohla i antibiotika, která mi doktorka od dveří konečně po dvou měsících předepsala.
Jak ještě zvládá podnikání vedle zaměstnání? A jak mám nastavené firemní procesy? Celý rozhovor je k poslechu v programu Úspěšná a Odpočatá.