Snažím se maximálně využít toho, že jsou děti doma. Reakcí byl nový produkt

Katka Piliarik (33 let)

Katka Piliarik se narodila v Přerově. Je absolventkou střední pedagogické školy a vystudovala produkci na pražské DAMU. S manželem mají 3 děti – Emu, Olega a Cyrila. Založila firmu Ani-Muk, která vyrábí a sestavuje vzdělávací  krabice pro děti. Ráda si čte a chodí s manželem občas večer do divadla.

Snažím se maximálně využít toho, že jsou děti doma. Reakcí byl nový produkt

Když jsme se všichni ocitli v podstatě domácí karanténě, většina z nás řešila, jak zvládneme pracovat a do toho zabavit děti. Katka Piliarik měla v tomto směru trochu výhodu, protože její produkty vznikají i na základě tvoření s jejími dětmi. Navíc její zboží je ideální v čase, kdy nevíte, co doma s dětmi. Do toho ještě rychle zareagovala a vytvořila další produkt, který má potenciál i do budoucna.

O jaký produkt se jedná? Jak na něj přišla a jak se hodlá ze současné situace poučit?

 

Naposledy jsme si spolu povídaly asi před rokem a půl. Co se za tu dobu změnilo a kam jste se posunula?

Před rokem a půl jsme chrlili jednu krabici za druhou, což bylo časově velmi náročné. Teď už jsme se ale rozhodli zařadit jednotlivé nejoblíbenější krabice z minulých let do předplatného. Díky tomu se nám hodně uvolnily ruce a můžeme se věnovat jiným věcem. Samozřejmě tento krok znamenal udělat pořádek v databázi a více vše organizovat, ale celkově nám to práci ulehčilo. Úspora času přinesla jiné hezké projekty - např. jsme vypustily vzdělávací cyklus sad pro nejmenší děti (3-5 let), který je mezi zákazníky velmi oblíbený.

Takže už každé tři měsíce nevymýšlíte novou krabici?

Ne, už máme vytvořený tématický rámec a vybrané série pro předplatné. Tyto série už pak nejsou k dispozici jednotlivě na e-shopu Ani-Muk.

Před rokem jste zmínila, že do budoucna se nechcete spoléhat jen na facebook a ráda byste využívala nové prodejní kanály. Povedlo se?

Rozjeli jsme newsletter, za což jsem moc ráda. Když si řeknu, že bych měla psát newsletter a dlouho jsem ho neposílala, tak se do toho pustím.

Takže neposíláte pravidelně?

Zhruba 1-2x za měsíc, ale nemám přesně stanovené dny.

Kopírování krabic

Obchod jste rozjížděla s kolegyní Emmou. Rozrostl se váš tým o další lidi? 

Emma se stále zaměřuje na ladění obsahu krabic. Ke grafice jsme přibraly studentku ilustrace Báru a k tomu je naší nedílnou součástí týmu Lucie, která nám pomáhá s balením objednávek. Rozhodli jsme se také více šlápnout do reklam a díky tomu jsem začala spolupracovat s Polinou Ševčíkovou, která nám reklamy spravuje.

Reklamy jste rozjely čistě na Facebooku nebo i někde jinde? A jaké přinesly výsledky?

Na Facebboku a zkoušíme reklamu přes Google Ads. Prozatím se nám povedlo vše správně nastavit a testujeme, jaké sady reklam přinesou nejlepší výsledky.

Pamatuji si, že jsme ve skupině řešili kopírování vašeho webu. To muselo být nepříjemné. 

Tato záležitost nepříjemná byla. Jedna paní založila projekt, v rámci kterého nabízí kreativní krabice na vaření. Nevadil mi produkt jako takový, ale na webu použila naše texty, cenovou politiku. Zkrátka vzala všechno od nás a jen změnila kreativní výtvarné krabice za krabice vařící. Přivlastnila si všechny vytvořené texty.

Jak to dopadlo? Pamatuji si, že jste té paní psala.

Ano, napsala jsem jí email. Pak mi volala Dominika Špačková a nakopla mě, abych byla ráznější, protože jsme na tvorbě produktů a cenotvorbě strávily opravdu hodně času a investovala jsem samozřejmě do toho dost peněz.

Paní mi napsala, že je na rizikovém těhotenství, takže to pak vyřeší, ale ne hned. Tento přístup mě zarazil. Takže jsem si s Dominikou vyčíslila celkovou škodu – kolik mě tento nápad a celá tvorba stála a poslala jí to. Během pěti minut paní vše stáhla.

Nová hra pro děti doma

Povídáme si v době, kdy ještě probíhá nouzový stav. Jak na vás celá situace dolehla hned na začátku?

První týden se nám prodeje mírně zvedly, pak nastal pokles. V meziročním srovnání byl ale letošní březen nadprůměrný. Hodně nám pomohl nový produkt – hra. Snažím se makat. Uvědomuji si, že v tomto čase musím dělat na maximum.

Můžete nám novou hru popsat? Měli jste ji už někde schovanou v šuplíku nebo jste reagovali na situaci?

Napadlo nás to v závislosti na tom, že jsou děti doma. Celá hra koresponduje se současným stavem. Základem je vesnice, ze které se zčistajasna vytratil život – a děti jej do ní vrací na místo, kde se zasekl život, přesto je potřeba, aby se vesnice rozvíjela a rostla. Nic se tam neděje. Hra trvá 10 dnů a děti dostanou každý den nějaké suroviny a z toho si staví budovy do vesnice a každá budova je jinak ohodnocená.

Hra je o to napínavější, že soutěžíte s ostatními hráči, s kterými se neznáte. Své bodové hodnocení mohou navzájem kontrolovat v tabulce. Sem tam do celého vývoje vesnice zasahují různé pohromy, šťastné události a děti se musí rozhodovat, jestli suroviny využijí hned nebo se budou zásobit. Zároveň si děti staví svoje modely domů, což je na tom taky moc hezké.

Tabulku si vyplňují na webu?

Ano, na webu vyplňují, co postavili. Každá stavba je jinak ohodnocená. My tam potom přidáme body. Někteří třeba ani body neřeší a jen si staví.

Co vítěz vyhraje?

V první hře vítěz dostal volný vstup pro kamaráda nebo pro sebe do hry další, kdyby si to chtěl zopakovat. A kdo nasbírá nejvíce bodů za 3 turnusy, tak by dostal naši krabici. Ale jelikož pro druhou hru měníme suroviny a bodování, tak by to nebylo úplně fér.

Jaké nástroje jste zvolili, abyste byli více vidět?

Hodně se teď zviditelňujeme díky nové hře. Hned jak začal nouzový stav, tak jsme zavedli rozvoz po Praze, protože nám zrušili odběrná místa. I o víkendech si mohou lidé krabici objednat, pokud ji budeme mít. Důležité bylo zákazníkům ukázat, že fungujeme dál. Proto jsem hned rozeslala newsletter, kde jsem je ujistila, že obchod jede a objednávky přijímáme.

Kolik lidí si objednalo novou hru?

První zkušební hru jsme otevřeli pro 30 lidí a kapacita se naplnila velmi rychle. Chtěla jsem si nejdříve ověřit, kolik času mi zabere denní komunikace. Nedávno skončilo už i druhé kolo, a to se také naplnilo. A stihli jsme ještě jeden speciální turnus pro táty a děti - v předchozích kolech nám psaly maminky, že hra kromě dětí chytla i jejich soutěživé protějšky (smích).

Plánujete další verze? 

Těm, co se to líbilo, tak se už ptali na pokračování. Ale teď bych potřebovala, aby si sedlo toto a musíme si vytvořit systém, aby to i pro mě bylo časově méně náročné. V tuto chvíli se ale snažím využít maximálně toho, že jsou děti doma. V létě už to tak fungovat nebude a sezóna nám začne opět na podzim a v zimě.

Děláte si dotazník spokojenosti?

Dělala jsem krátký dotazník o 5 otázkách, jak se orientovali v pravidlech a jak je to bavilo. Jestli nebyla hra moc dlouhá nebo krátká. Změny děláme spíše jen v surovinách a přidaly jsme pár herních prvků navíc - např. postavu tajemného kupce, se kterým mohou děti směnit suroviny. 

Co vám z dotazníku vyšlo? Aplikovali jste na jeho základě nějaké změny?

Zpočátku jsme si nebyly jisté délkou hry – jestli nebude 10 dní pro udržení pozornosti a herního zápalu dětí příliš dlouhých. To se ukázala jako zbytečná obava. Dokonce by někteří uvítali, aby hra byla delší. Do dalších kol jsme zpřehlednili systém akčních karet a upravili jejich znění a přidali bonusové body za postavení všech staveb ve vesnici.

Před dětmi se zamykám v ložnici

Doma máte 3 děti, zároveň se obchod rozjel na plné obrátky. Kolik hodin denně jste schopna pracovat?

Hra mi denně zabere 2 hodiny mailování s lidmi a přepočítávání bodů. Do budoucna ale vše bude rychlejší, zatím nemám perfektně vypracovaný systém a pořádek. Pak ještě pracuji na běžných zakázkách, ale obecně práce, kterou bych měla hotovou za pár hodin, tak trvá déle s dětmi doma.

Jak to s dětmi zvládáte? Manžel má home office?

S manželem jsme se domluvili, že bude chodit v náročnějších dnech z práce odpoledne, abychom se prostřídali. Tato domluva mi hodně pomohla, ale musím se zamykat v ložnici. Jinak to nejde (usmívá se). Nejmladšímu jsou 2 a půl roku, ale zvládají to společně nakonec dobře. Když se zamknu, nic jiného jim nezbývá než vyčkat. Potřebuji, aby pochopili, že když máma pracuje, znamená to, že potřebuje mít na práci klid.

Babičky jsou stále na Moravě a nepotkáváte se?

Ano. A Lucka, která pracuje v dílně, taky nechodí, protože má 3 kluky doma. Práce tak zůstala na mě, když balíme. Nemám nikoho jiného na výpomoc.

Jaké máte plány? Jak se povedly další turnusy her?

Podivousy jsme v letní sezoně ukončily turnusem pro táty s dětmi a podle ohlasů dopadly moc dobře. Rodiče nám psali, že se každý den těšili na nový e-mail, a že to byla zábava pro všechny zúčastněné. Další kolo plánujeme na podzim, určitě chceme v tomto formátu pokračovat.

V květnu jsme se pustily do přípravy tématických pracovních listů, začaly jsme s tématem LOUKA a HMYZ. K tomuto nápadu mě taky přivedla karanténa, kdy po mě děti neustále chtěly vytisknout nějaké pracovní listy, a já strávila hodně času hledáním něčeho vhodného. Může se zdát, že je internet podobných věcí plný, ale najít něco pěkného (což pro mě znamená reálné ilustrace, hezká grafika) a zároveň i obsahově hodnotného, není úplně jednoduché. Proto bych do naší nabídky chtěla zařadit právě takové tématické okruhy pracovních listů, které si rodiče budou moc vytisknout doma a opakovaně se k nim vracet. Samozřejmě taky budu ráda, když najdou své využití ve školkách nebo školách.

Vytěžíte nějak situaci, která nastala? Poučila jste se z ní?

Asi, že není nic samozřejmé, a že se zajetý stav může ze dne na den změnit. Před korona stavem jsem měla stabilizované hlídání, pomoc v dílně, čas na strategickou práci. To padlo, ale zjistila jsem, že dokážu fungovat i v náročnějších podmínkách. Ověřila jsem si, že je důležité komunikovat se zákazníky, ujistit je, že fungujete, snažit se udržet co je a když se povede něco navíc, tak je to prima!

Další rozhovory

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

maminkatelky.cz
Telefon: (+420) 775 028 018e-mail: dominika@maminkatelky.cz
přihlášen: