Kilometry gumiček prodala během chvilky

Tereza Vrbková (31 let)

Pochází z Brna, kde vystudovala střední průmyslovou školu textilní, obor ručního výtvarného zpracování textilií. Pak nastoupila na Vyšší odbornou školu sociální práce. Když se jí narodil první syn, začala šít a postupně se propracovala k šitým dětským knihám, k jejich sestavení všechny potřebné materiály a návody nabízí na svém webu Látky u žížalky. Se svým mužem a třemi dětmi žije ve Velké Bíteši. Ráda čte, maluje a šije.

Kilometry gumiček prodala během chvilky

S Terezou Vrbkovou jsme si už povídaly před více než rokem a od té doby se leccos změnilo a vyvinulo dál. Kromě toho, že dál vede internetový obchod Látky u žížalky, ještě k tomu otevřela kamenný obchod, kde se dost natrápila s technickým řešením a pokladnou s EET. Do toho začal nedávný blázinec okolo roušek. Na jednu stranu o její zboží byl nevídaný zájem a prodaly se i látky, které měsíce jen tak ležely na skladě. Na druhou stranu se v podstatě dva týdny nevyspala. 

Jak se plánuje dál postavit k současné situaci? Jakým způsobem kočíruje práci s třemi dětmi?

 

Před rokem, kdy jsme si povídaly naposled, jste otevírala obchod se skladem. Co se za ten rok stalo?

Je pravda, že se toho změnilo poměrně dost. V červnu roku 2019 jsem otevřela jedenkrát týdně obchod i pro veřejnost, takže jsem striktně vymezila čas na práci. Díky tomu mám pravidelný, nerušený čas na balení balíčků, vyřizování objednávek a všeho, co je potřeba. Rok byl krušný také kvůli technickému řešení pokladny a propojení s EET. Člověk by nevěřil, jak to dá zabrat. Nakonec se ale všechno podařilo nastavit a přes prázdniny jsme mohli odstartovat testovací režim, abych viděla, že to má smysl. A smysl to mělo. Obchod sice nemá kdovíjak velké obraty, ale okolí dostalo povědomí o tom, že tu něco takového je. Nikdo jiný obchod v kombinaci látky, materiály na šití, specifická galanterie v okolí nemá.

Z jakého důvodu jste měli takové problémy s EET a jak jste je vyřešili? 

Do teďka je pro mě velmi složité propojení e-shopu a pokladny, aby se produkty prodané fyzicky v obchodě odečítaly ze skladu. Neustále to zlobí. A vůbec největší komplikace nás potkaly při nastavování certifikátu. Ještě ráno před otevřením obchodu jsem řešila s poskytovatelem problémy s jeho nahráním do pokladny. Naštěstí podpora z pokladního systému Dotykačka je schopna se připojit vzdáleně a certifikát nainstalovat. Přesto je náročné pochopit celé fungování systému.

Propojení e-shopu a pokladny si zajišťujete sami? Nebo proč jste si nenajali specialistu, který vám to vše nastaví?

Propojení e-shopu a pokladny zajišťuje náš správce webu, společně s externí agenturou. Je pravda, že v době otevření obchodu, nebyly prostředky na to, abych si najala ještě dalšího člověka k tomu, aby mi to nastavil fyzicky na prodejně. Zpětně bych to asi udělala jinak, ušetřila bych si dost nervů, ale tenkrát jsem už potřebovala otevřít a netušila, že by to mohl být až takový problém.

Vím, že jste plánovala prodávat v obchodě vedle klasické galanterie také dětské oblečení. Podařilo se?

Nejen oblečení, spíše lokální výrobky švadlenek, tvůrců. Ze začátku jsem prodávala jen galanterii, látky a materiály pro šití knížek, tak jako je koncipován e-shop. Po čase jsem přidala moje vlastní šité výrobky a dnes už přibyli dva lidé z okolí, od nichž produkty odebírám. Původně jsem spolupracovala se třemi dodavateli, ale kvůli problémům jsem musela jednu spolupráci ukončit a pozměnit své nastavení, že není možné sama zvládat vše. Jak obchod, tak samotné šití. 

Co se stalo?

Měla jsem novou výpomoc a myslím, že šlo primárně o mne, špatné nastavení profesních hranic a kompetencí.

Probíhalo rozcházení bez problémů? Měly jste od začátku domluvené smluvní podmínky spolupráce? 

Já jsem v těchto případech asi pořád podnikatelsky naivní, stavím se do role kamarádské, ale ono ne vždy je to správné.  Takže na tom pracuji, abych jasně pojmenovala, dala kompetence a podmínky spolupráce.

Naštěstí jsem chvíli po tom potkala jinou paní, která také podniká, ale v jiném oboru. Což byla v současném nouzovém stavu výhoda. Ona nemohla svoji živnost provozovat, tak jsem ji mohla plně využít ve skladu, kde je spousta práce, ale já tam kvůli dětem tolik času trávit nemohu. Ona může. Bylo skvělé, že naše spolupráce začala ještě před nouzovým stavem a ona tak měla 3 měsíce na to, aby se naučila a pochopila, jak eshop funguje, než začal opravdu šrumec. Procesy sice stále ladíme, ale v balení a ve vystavování objednávek je mi velkou pomocí.

Plánované kampaně šly stranou

Za ten poslední rok, jak se vyvíjely vaše tržby? Co jste na tento rok plánovali?

Tržby oproti loňskému roku mírně vzrostly. Hlavně jsem vše tak nějak stabilizovala, najela na systém, že se balí v obchodě, ne kdykoliv doma, což už jsem musela více plánovat. Nově jsme začali pracovat na úpravách webu a marketingových strategiích s marketingovým poradcem. Chystali jsme se na spuštění několika kampaní. Všechno je ale nakonec jinak.

Na novém webu jste pracovala už před rokem. Popisovala jste, jak je to náročný a zdlouhavý proces. Dokončila jste ho podle vašich představ?

Finální verze webu se doladila. Teď už jsme pracovali spíše na vnitřním obsahu. Kampaň jsme měli naplánovanou zrovna na dobu, kdy se vše totálně změnilo. Zrovna v ten týden se totiž spustila masivní poptávka po rouškách a materiálech na ně. 

Pro vás jako galanterii musely začít žně.

Vzhledem k tomu, že naším hlavním sortimentem jsou látky, a vedle toho jsme měli i bohatou zásobu právě gumiček ve více tloušťkách a barvách, tak ano. Jen za 3 až 4 dny jsme zaznamenali více než 50 objednávek na tyto produkty. To číslo je u nás běžně tak za 14 dní a teď bylo potřeba to vše vyřídit opravdu rychle, všichni spěchali. Bylo to strašidelné a z toho obrovského množství jsem byla opravdu vystresovaná. 

Zákazníci se ozvali na základě toho, že už vás znali nebo jste své zboží někde i zapromovala? 

Je to škála produktů, kterou mám 5 let. Promovat jsem ji nepotřebovala. První den jsem z toho stavu byla dost nesvá a nevěděla jsem, jak se k tomu postavit a co bude, asi jako všichni. Pak ale začalo toto šílenství a objednávky se začaly kupit samy. A to nejen od lidí z okolí, ale třeba i od záchranářských sborů, které potřebovaly gumičky do roušek. Bylo to psychicky opravdu velmi náročné, protože se snažíte vyjít lidem vstříc, ale ne vždy to je možné. 

Zboží asi doslova mizelo pod rukama. Povedlo se vám ještě dodatečně zboží u dodavatelů doobjednat? 

Na konci prvního týdne jsem si říkala, že zkusím zboží, gumičky doobjednat. Brzy bylo ale jasné, že u tradičních velkoobchodů nepochodím. Ty rychle zkolabovaly a některé vysloveně uzavřely sklady. Nicméně jsem měla ještě 2 kontakty. Jeden dlouholetý dodavatel měl šikmé proužky. Opět dvě várky, stovky metrů, během dvou večerů prodané, bohužel pak došly zásoby i tam. Poptávku jsem vkládala napřímo ve své skupince na Facebooku. Tam se to rozebralo hned. Druhý kontakt nejdříve vůbec nereagoval. Když se pak po čase ozval, paní na skladě mi tam vyhrabala poslední 3 km kloboukové gumy. Tam už nešlo rozepisovat metry na skupině, proto jsem je vložila již přímo na eshop a  o vložení jsem na skupině pouze informovala, ty se prodaly během jednoho večera.

Taková poptávka musela váš obchod nakopnout.

To ano, to množství látek a galanterie se nyní vyplatilo mít. Díky tomu jsem prodala i látky, které na skladě ležely delší dobu – třeba z důvodu vyšší ceny. Jedná se ale o opravdu kvalitní látky, takže ze zpětné vazby od zákazníků bylo jasné, že jsou spokojení.

3 děti doma a každodenní cestování do Brna

Máte doma 3 děti. Jak jste zvládala celý tento chaos s nimi?

Bylo to náročné. Snažila jsem se, jak to šlo. Partner chodí standardně do práce, kde je třeba do 6. Měla jsem možnost hlídání jen jeden den v týdnu. Když ale krize začala, chodil dříve z práce. Nepřišel jako vždy v šest, ale třeba ve tři a já jsem mohla jít balit balíky. Další průšvih byl, když nám zavřeli Zásilkovny v okolí, kam jsem balíčky vozila. Takže kromě klasické práce ve skladu jsem ještě každý druhý den v 6 sedla do auta a musela jet s balíky z Velké Bíteše do Brna. To je 70km na jednu várku balíků. Domů jsem se vracela po sedmé večer. První týden byl velice náročný.

Jeden den v týdnu hlídá vaše tchýně?

Ano, zbytek týdne jsem řešila operativně. Buď muž přijel dřív z práce, nebo jsem balila v noci. Uspala jsem děti a od 9- 11 večer jsem byla v obchodě a motala gumy. Další dny vykrývala paní, která mi jezdí pomáhat. Bylo to náročné, protože lidé volali a psali non stop zprávy. Denně 30 zpráv, 10 telefonů, emaily. 

Je to tak, že partner před rokem bral vaše podnikání spíše jako koníčka? Už to vnímá trochu jinak?

Těžko říct, to bych se ho musela zeptat 😊 Ale myslím si, že jo. Když vidí, že toho mám hodně, snaží se pomoci. I on zaznamenal v práci útlum, takže se opravdu snažil a začal hlídat mnohem víc, za což jsem moc vděčná. Koneckonců, když to začalo, našila jsem jeho zaměstnancům 50 roušek, takže i na to jsem potřebovala čas 😊, ale i tam se zapojil, tak to šlo dobře od ruky.

Jaké máte plány? Využijete toho návalu objednávek? Dostalo se k vám třeba několik nových kontaktů? Co by se teď mohlo chytit? 

Je fakt, že ještě dobíhám těch 14 dní a můj první plán je vyspat se bez toho, aniž by se mi zdálo o rouškách. Aktuálně píši nové články, návody do Blogové části a doskladňuji postupně vyprodané zboží, tak jak jen to výrobci a výrobní kapacity dovolí. Naskladnily jsme nový druh plstí, takže v současné době, jako jedni z mála máme opravdu zastoupené všechny druhy plstí, které na trhu dostupné jsou, což beru asi za největší úspěch. V plánu to bylo dlouho, leč koronakrize tomu napomohla, takže se vše mohlo realizovat dříve. Materiály na tvoření jsou u nás opravdu zastoupeny v široké škále. 

Děti jsou ze škol a školek doma a vy máte pro ně takové ideální zboží. Už se zvedly i objednávky v tomto sortimentu?

Když to tak pozoruji, tak ano. Mezi zákazníky, kteří brali gumy, jsou také zákazníci objednávající šité knížky a věci ke tvoření. Lidé se nikam nedostanou, tak hledají aktivity i na doma.

Máte ještě další dlouhodobý plán, kam směřujete?

Teď pracuji na svých nových návrzích panelů do knih, pexes. Kromě vzdělávacích materiálů pro nejmenší tvořím také produkty pro větší děti. Uvidíme, jak se to teď posune. Loni touto dobou (březen/duben) byla doba, kdy se prodej začínal lámat. Šicí sezóna upadá a lidé vyráží ven na zahrady a lítají venku. Jenže teď nemohou, což nám trochu hraje do karet. Máme také nová videa. Nicméně můj dlouhodobý ideální plán je mít vykryté balení každý den v týdnu, aby lidé nemuseli čekat déle, než je nutné, teď ta prodleva bývá 2-3 dny. Když je zboží na objednávku, je to i týden, ale to bohužel ještě chvíli potrvá. Ideálně tak budu mít volné ruce na samotnou tvůrčí činnost a vše bude rychlejší.

Další rozhovory

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

maminkatelky.cz
Telefon: (+420) 775 028 018e-mail: dominika@maminkatelky.cz
přihlášen:
closebarsangle-down