Odhalte brzdy svého podnikání

Taky občas máte pocit, že nevíte, do čeho se vrhnout dřív? Je toho tolik, co by šlo v podnikání dělat, jenže váš čas i peníze jsou omezené. 

A když už se rozhodnete do toho šlápnout, nastane nějaký problém, který potřebujete uhasit. Jenže těch problémů může vyvstat tolik, že z malého plamínku se stane velký požár a vy hasíte a hasíte. Tím dochází i finance a najednou nejsou peníze na ty podstatné věci, které vás posunou dál.

Tyto velké požáry nevznikají jen tak. Vznikají právě z malých plamínků, kterým můžete předejít.

Z čeho vznikají požáry

Konzultuji s podnikateli už 15 let a vidím, jak podnikatelé fungují. Problémy odhaluju hned na několika frontách.

1. Přetížení

Jednou jsem konzultovala klientku, říkejme jí Petra, která měla e-shop. Byla unavená, udřená. Po dvou letech v byznysu si stále vyplácela pár tisíc a už ji to přestávalo bavit. Věřila, že jednou se karta obrátí a ona si začne vyplácet více. 

Dřela, pracovala víc a víc hodin a věřila, že peníze jednou budou. Jenže ani s větším úsilím peníze nepřicházely

Navrhla jsem, aby si začala vyplácet opravdu pravidelnou měsíční výplatu. Pak totiž vyjde i to, jak pracovat se zbývajícími náklady nebo jak nastavit ceny.  Pravidelná výplata ale v tomto případě mohla přijít až po správném nastavení cen, tedy po zdražení. 

Udržitelné podnikání potřebuje mít pevný základ a vy potřebujete mít pravidelnou výplatu, na kterou se můžete každý měsíc spolehnout. Představa, že teprve začínáte a za dva roky už na výplatu mít budete, bývá mylná. Jestliže si ani teď nejste schopna vyplácet i třeba 1000 Kč měsíčně, může se stát, že si nebudete nic vyplácet ani později.

2. Beru, kde zrovna je

Hlavně ze začátku podnikání mají podnikatelé tendenci si nic nevyplácet. Všechny peníze chtějí investovat zpět do podnikání a když se pak jednou za čas povede skvělý obchod, vyplatí si najednou sumu třeba 100.000 korun. 

Co když si ale vyplatíte v červnu pěkné peníze a když přijde duben, už nemáte na zaplacení daní. Nebo nemáte na nákup zboží v lednu. Odkud ty peníze vezmete? 

Kde zrovna jsou. 

Stáhnete peníze z rezerv. Pokud tedy vůbec vytvořenou rezervu máte. Když pak potřebujete peníze na externí práci k vytvoření webu nebo facebook reklamy, opět vezmete pár tisíc například z osobního účtu.

V konečném důsledku vzniká chaos a nejsou peníze na nic a už vůbec ne na pravidelnou výplatu. Nevidíte, odkud peníze tečou a kde se ztrácí.

3. Chybí prodej

Když za mnou tehdy Petra přišla, hlavní problém viděla v marketingu. Že o ní neví dost lidí. Že potřebuje více investovat do marketingu, e-mailingu, psát více na blog.

Nic z toho ale není prodej jako takový. Aby podnikatel vydělal, musí prodat. Musí přimět ty, kteří si přečetli blog, aby nakoupili. Tady prodej začíná.

Konzultovala jsem řadu podnikatelů (konzultuji i muže), kteří měli vymazlené sociální sítě, perfektní web. Investice v řádu několika set tisíců do podnikání, ale v prvním roce obrat pár desítek tisíc. 

Prodej je složitá disciplína a až 80 % podnikatelů má mezery právě v této oblasti. 

Jak požáry řešit? 

Současným internetem koluje spousta návodů a lákadel, jak vydělat miliony. Nejčastěji jsou k vidění dvěma způsoby:

  1. One trick pony” - Buď se naučit jeden zázračný způsob, který celé podnikání zachrání. Třeba se naplno věnovat Facebooku. Nebo vytvořit e-book a klienti se pohrnou.
  2. Každý může vydělávat miliony” - Druhý způsob je všeobecnější a především motivační. Zkrátka jděte do toho, skočte a všechno půjde samo.

Jenže to, že koupíte jeden kurz, neřeší váš hlavní problém v podnikání. Bývá to často jen dílčí položka z mnoha. Pokud takový kurz zakoupíte, podíváte se na několik prvních videí a nedostanete se dál. Váš problém leží jinde. 

Když si přeci jen kurz projdete, zázrak se nekoná, protože každá informace, co by se mělo dělat a dalo dělat, jen přidává další položky do vašeho todo listu.

Chce to identifikovat hlavní problém

Klienti k nám přicházejí, když mají problém. Většinou na konzultaci nepřijde nikdo, kdo by vydělával, všechno mu fungovalo jako po másle a on to chtěl sdílet. Nás si vyhledají když je problém:  

  1. Podnikatel nebo podnikatelka ztrácí tisíce i desetitisíce měsíčně 
  2. Příjmy nikde. 
  3. Nebo se motají jako křeček v kolečku a nepřichází žádný posun. Přichází k nám.
  4. Dlouho stagnují
  5. Vyčerpáním padají na pusu

Často takoví podnikatelé mají svoji představu o tom, kde je problém: potřebuji více prodávat, musí se o mě dozvědět více lidí. To, co na povrch vypadá jako problém a správné řešení, při prvním pohledu pod pokličku ukáže jiný obrázek. 

Proto nepracujeme s tím, co si člověk myslí. My děláme vyhodnocení skutečných problémů.

Používáme k tomu speciální nástroj na odhalení největších brzd v podnikání

Poučila jsem se v knize Esencialismus od Grega McKeowna. Nesoustředit se na mnoho věcí najednou. Ale vložit koncentrované úsilí do jedné věci a tu v krátké době posunout dopředu.

A proto nejprve najdeme největší brzdy v podnikání.

Jedná se o modifikovanou analýzu Fix this next od Mike Michalowicze, kterou jsme upravily pro: 

  1. české prostředí
  2. podnikající maminky
  3. začínají podnikatele a podnikatelky

Proč zrovna nástroj Fix this next?

Mojí silnou stránkou v poradenství není vymýšlení komplexních strategií, které možná dotáhnete a možná ne.

Mojí silnou stránkou v poradenství je, že komplexní strategii zjednoduším do zvladatelných kroků. A tyto kroky společně dotáhneme.

Strategie je totiž natolik silná, nakolik ji dokážeme dotáhnout do konce. Když je komplexní strategie nedotažená, je k ničemu. Jen ztrácíte čas.

Navíc malý podnikatel nemá kapacity zvládat vše. Potřebuje se zaměřit na to důležité, co mu vydělá peníze. Proto pro malé podnikatele s obratem do 20 milionů korun strategie zjednodušuji. (A tady můj oblíbený esencialismus)

Když jsem pak objevila analýzu Fix this next (více popíšu v bezplatném webináři), okamžitě jsem si udělala certifikaci a přivezla ji do České republiky. Tato analýza totiž pomáhá dotáhnout výsledky efektivněji (čti - dotáhnout finanční výsledky pro sebe).

Základem je, že nejprve zjistím, co vaše podnikání brzdí a následně pak vypracuji Plán ziskového podnikání.

Systém už běží v Úspěšné a Odpočaté

Systém jsem začala nejdříve integrovat do programu Úspěšná a Odpočatá. Zaměřujeme se tam na zdvojnásobení obratu. A pro ty, co mají obrat nad 20 milionů korun ročně, tak se soustředíme na ztrojnásobení zisku, protože cílem není mít velkou firmu, ale hlavně velké výsledky pro sebe.

Toho ale nelze dosáhnout, pokud neodstraňujete brzdy.

V Úspěšné a Odpočaté jsou rozdíly mezi členkami velké. Když máte pohromadě přes 100 žen, které mají obrat od 200 tisíc do 20 milionů, nemůžeme všechny dělat stejné věci. Každého brzdí něco jiného

Proto během roku projíždíme postupně všechny brzdy a ukazujeme si, co s nimi. Jak s nimi pracovat a jak je odstranit. 

Proč je systém tak efektivní?

Představte si situaci, kdy sedíte, zavřete oči a vidíte všechno, co musíte udělat. Tolik práce. Člověka mnohdy doslova zachvátí panika. Je zahlcený a neví, do čeho se pustit dřív. 

Systém odhalování brzd pomáhá navigovat v divokých vodách podnikání. Pomáhá vás propojit s byznysem tak, abyste pracovali efektivně na jedné věci. Pokud se snažíte pracovat na jiné věci, než kde máte hlavní problém, byznys vám nepřináší kýžené výsledky.

Navíc v podnikání jako v životě máte fáze, které není radno přeskakovat. Když stavíte dům, potřebujete postavit nejdříve základy. Nezačínáte stavět od střechy nebo druhého patra. 

Možná znáte Maslowovu pyramidu potřeb. Úplně dole jsou základní a tělesné fyziologické potřeby jako dýchání, zdraví. Pak je potřeba bezpečí a jistoty. Třetí je potřeba lásky a přijetí. Potom potřeba uznání a úcty a úplně na špici je potřeba seberealizace.

Mike Michalowicz vytvořil podobnou pyramidu potřeb pro byznys.

 

Úplným základem je prodej. Bez prodeje nebudete mít zisk, ani následně řád a procesy, dopad. A až na špici všeho je odkaz nebo dědictví, co tu po vás zůstane. A to je velmi důležité. 

My jsme ještě jako podnikající maminky přidaly spodní 3 patra, o kterých bude mluvit Dominika v bezplatném webináři. Přidejte se!  Každopádně stejně jako v životě bez dýchání nic moc nesvedete, tak i v podnikání bez prodeje nebudete nikdy spokojení a byznys nebude fungovat.

Kde máte brzdu vy?

Když máte žízeň nebo hlad, tělo vám to řekne. Jenže podnikání vám nenahlásí, že má žízeň. Instinkty, které využíváme v životě, mohou fungovat, ale v podnikání ne. Často řešíme špatné problémy ve špatnou chvíli. Nebo toho řešíme tak moc, že vlastně nevyřešíme vůbec nic.

Samotný systém, díky kterému se v Úspěšné a Odpočaté posouváme ke každoročnímu zdvojnásobování obratu, funguje tak, že najdeme brzdu. Tu odstraníme a jakmile je pryč, jdeme odhalit další brzdu.

Tím postupně podnikání roste, nemáte pozornost roztříštěnou na 300 stran, ale postupujete krok za krokem kupředu. Když chcete zdvojnásobit obrat nebo zisk, nestačí jen více prodávat. Musí existovat systém, který byznys udrží. Jinak budete mít jen více práce.

ODHALIT SVÉ BRZDY MŮŽETE JEDNODUŠE: 

Přihlaste se na bezplatný webinář “Odhalte brzdy svého podnikání”
Ihned dostanete k dispozici anglickou verzi evaluace a pár dní před webinářem také českou verzi, na které teď pracujeme. 

Na webináři také vysvětlím: 

  • jaké existují brzdy
  • jak s nimi pracovat
  • jak evaluaci pravidelně používat pro růst byznysu

Přihlásit se na bezplatný webinář můžete tady: 

 “Odhalte brzdy svého podnikání” 

K čemu vám evaluace brzd bude?

Najdete hlavní problém, který stojí za to vyřešit, aby podnikání mohlo růst a mohlo se rozvíjet dopředu. Dá vám to jasnou vizi kudy se vydat a čemu se věnovat. Sníží rozhodovací paralýzu.

Je to známé Veni, vidi vici. Zjistil, odstranil, zvítězil.

Odstranění první z brzd v podnikání, vám pomůže se posunout dopředu finančně a zároveň vám uvolní ruce na další věci. 

A o to nám v projektu maminkatelky jde. Mít čas na děti, slušně si vydělat tím, co vás baví a zároveň se neudřít. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.