Jak na e-shop na mateřské?

Když ženě do života vstoupí děti, často začne uvažovat jinak: změní své priority, postoje, někdy také hledá nové uplatnění, protože, přiznejme si, mateřská a rodičovská dovolená jsou ideální dobou, jak radikálně přesměrovat svou kariéru a třeba se zbavit zaměstnání, které nás už nebaví. V tom máme proti mužům výhodu, že naše rozhodnutí nemusí padnout ze dne na den, a můžeme pro radikální změnu využít právě několikaletý úsek, kdy jsme doma s dětmi.

Inspirujte se, co prodávat

Mám kolem sebe pár žen, které si e-shop založily. Většina z nich se zaměřila na dětský sortiment a není to vůbec náhoda. Znalost produktů je důležitá, a pokud se navíc umíte vcítit do svého zákazníka, velmi vám to pomůže. Třeba najdete produkt, jako bylo před lety odrážedlo First bike, a uvedete ho na český trh. Ale můžete si vzít příklad i z menších projektů. Na e-shopu piklezpytle.cz prodávají originální hravé sady s cílem pobavit děti a vytvořit si doma zajímavou hračku.

Každopádně produkt, který budete nabízet, by vás měl bavit. Měla byste mu dokonale rozumět a ideálně ho i sama používat. Vaši zákazníci vám pak mnohem spíš uvěří důvody, proč si ho mají koupit.

Velmi mě zaujaly také sestry Dáša a Eliška Mertovy. Před lety založily značku SegraSegra, která se zaměřuje na módu pro městské cyklisty. Na konci těhotenství Dáša najednou zjistila, že musí místo bundy nosit neforemné pytle. Po porodu chtěla pohodlně kojit, nosit dítě v šátku, někdy taky večer vyrazit s kamarádkou, a přitom se cítit dobře. Vymyslela oblečení a hlavně bundy 3 v 1 Mama by Segra, které tohle všechno splňují. Rozjet e-shop pro ni bylo přirozené.

Samotnému se to lépe táhne

Vídám a slýchám to ze všech stran: když se pouštíte do podnikání, ideální je lichý počet. A tři už jsou moc.

Co z toho plyne? Radši se do toho pusťte sama než s kamarádkou. Možná byste o ni přišla.

Jestli ale o byznysu s dlouholetou přítelkyní skutečně uvažujete, určete si předem role a nastavte pravidla komunikace. Dva lidi, dva odlišné názory a to by mohlo mít fatální následky. I když výjimky potvrzují pravidlo: pak je skvělé, když se jedna stará o shánění/výrobu produktů a druhá zase o marketing.

Dá se ještě s internetovým obchodem uspět?

V České republice je v současnosti odhadem kolem 38 000 e-shopů. To je úctyhodné číslo, které by vás mohlo odradit. Naproti tomu ale statistika ukazuje, že podíl tržeb z internetového prodeje je z celkových tržeb u nás pouze 8 % a tohle číslo se meziročně nadále zvyšuje. Stále existují zákazníci, kteří ještě na internetu tolik nenakupují – zaujměte je. Navíc si můžete odvést zákazníky od konkurence.

Jak velké mít finanční rezervy do začátku?

Můžete si myslet, že váš rozjezd bude pozvolný, zboží zatím budete jen přeposílat, nehodláte investovat ani do zaměstnanců. Možná dokonce ani vy nic nepotřebujete, protože stále pobíráte rodičovský příspěvek a stát za vás platí zdravotní a sociální pojištění.

Přesto je na místě mít finance stranou. Třeba, aby vás nedostatek nebrzdil v rozjezdu. Je opravdu těžké stanovit, kolik přesně to má být, protože záleží na konkrétním zaměření. Ale obecně byste měla mít rezervu na: internet a telefon, pronájem e-shopu, rozpočet na reklamu, na vrácení peněz při reklamaci zboží, na zaplacení hlídání dětí v případě nutného vyřizování. A to všechno v černějším scénáři, na 2 – 3 měsíce.

Ještě před rozjezdem také budete řešit logo, doménu, analýzu klíčových slov, texty a nějaké fotky na web. To vše může stát několik (desítek) tisíc. Vše podrobně rozvedeme v další části zakládání e-shopu.

Dokonale poznejte svého zákazníka

V centru vašeho podnikání bude po celou dobu jeho existence stát zákazník. Zaměřte se na něj, pro něj vymýšlejte barvy webu, texty i způsob oslovení. Ptejte se ve svém okolí, případně si udělejte internetový průzkum.

Zjistěte, co mají nebo nemají vaši známí rádi na konkurenci, proč a kde nejčastěji nakupují. Co řeší v souvislosti s vaším produktem? A pro koho je určené vaše zboží? Je pro střední vrstvu nebo cílíte na bohaté? Jako pomůcka vám mohou sloužit třeba recenze na Heureka.cz nebo Zboží.cz.

Co ještě vědět: Proč by zákazník danou věc kupoval? A proč zrovna u vás?

Zamyslete se nad svou značkou

Neexistuje žádná přesná definice pro značku. Někdo si pod pojmem značka představí logo, jiný zase barvu nebo lidi, kteří v daném podniku pracují. Co se vám vybaví, když se řekne Coca Cola nebo Škoda? Rozhodně přitom něco cítíte, buď kladný, nebo záporný vjem, možná si vybavíte milou vzpomínku, zážitek.

A co chcete, aby se lidem vybavilo v souvislosti s vaší firmou? Přemýšlejte nad tím už předem.

Sepište si své nejbližší konkurenty a podívejte se, jaké logo používají. Jakou barvou se profilují a co používají za slova, když promlouvají k zákazníkům?

Kde se vidíte za rok? Za pět let? Čím konkrétnější budete mít představu, tím líp se vám k cíli půjde. A stejně dobře pak vaši představu vysvětlíte spolupracovníkům i zákazníkům. Klidně si sedněte a svou představu si nakreslete, případně vytvořte obrázkovou koláž.

Právní forma e-shopu

Když víte, co budete prodávat, zamyslete se také nad tím, jakou právní formu svému e-shopu dáte.

Nejjednodušší je podnikat na živnostenský list – jeho výhodou je rychlost vyřízení a stojí vás jen 1000 Kč na živnostenském úřadě. Za hlavní nevýhodu podnikání na živnostenské oprávnění lze považovat, že jakožto živnostník ručíte za své podnikání celým svým majetkem.

Pokud tedy budete podnikat v oboru, kde je poměrně velká šance, že se něco nepodaří, zvažte například společnost s ručením omezeným, kde ručíte „jen“ do výše souhrnu nesplacených částí vkladů do společnosti. Podmínky pro založení společnosti s ručením omezeným se Pro založení společnosti s ručením omezením je potřeba zajistit živnostenské listy na všechny aktivity nové společnosti, výpisy z rejstříku trestů a potvrzení o bezdlužnosti z finančního úřadu všech společníků, dále pak navštívit notářskou kancelář pro vypracování společenské smlouvy. Nakonec za pomoci notáře vše odešlete na obchodní soud, kde po zaplacení základního kapitálu, což je v současné době 1,- Kč, na bankovní účet banky, dojde k zápisu společnosti do obchodního rejstříku. Založení vlastního s.r.o. vyjde na 6 až 10 tisíc korun vlastními silami nebo můžete využít služeb společností či advokátů, kteří se tomuto věnují. Pak počítejte s investicí 10 – 20 tisíc. Více informaci o právních a daňových náležitostech si můžete přečíst na webu jakpodnikat.cz. Článek je z roku 2016, takže je určitě důležité sledovat novinky, které se zakládání s.r.o. týkají.

Proč to ale často nevyjde?

Nesmíte do toho jít s tím, že hned budete vydělávat, aniž byste museli pořádně zabrat. E-shop není o rychlém zbohatnutí, ani to není nic snadného, zkuste se zeptat nějakého e-shopaře z okolí, za jak dlouho se mu začalo dařit.

Dalším problémem může být neochota komunikovat. Připravte se na negativní, otravné a rýpavé zákazníky. Obrňte se asertivitou. Nikdy nesmíte reagovat zbrkle ani negativně. V prostředí internetu se všechno šíří během okamžiku a nejeden prodejce udělal fatální chybu v podobě nepromyšlené odpovědi. E-shop zkrátka je a BUDE o komunikaci. Jestli to nezvládnete vy, budete si na to muset najmout někoho jiného.

Přesné statistiky počtu a „úmrtnosti“ e-shopů sice neexistují, ale odhady hovoří, že 50 % e-shopů nepřežije první rok. Takže zatněte zuby a připravte se – pořádně, předem a strategicky.

Iva Baltaretu, věnuji se marketingu nejen pro Shoptet

Kdo ještě jsem? Máma dvou dětí, která během mateřské/rodičovské přecházela od zaměstnání u policie ke kariéře v online marketingu.)

Pokračujte zde: