Cítíte se uhoněná? Jedna věc, která vás z toho může vytáhnout

Co k podnikání neodmyslitelně patří, abyste si i po 5 letech mohla říct - jo, to podnikání mě stále naplňuje? Nejsem unavená, uhoněná, mám svobodu a řídím si opravdu čas, jak chci a potřebuji. 

Na začátku máte nápad, chuť a elán. Chcete se postavit na vlastní nohy a o svém záměru jste přesvědčená. Zkrátka do toho chcete skočit. 

Možná chcete začít prodávat dětské oblečení na e-shopu. Nebo možná máte z předchozího zaměstnání zkušenosti s financemi či marketingem, tak se rozhodnete tyto své zkušenosti předat a pomoci lidem, kteří v těchto oblastech tápou.

Získáváte první zákazníky a máte i dobrou zpětnou vazbu, jenže s růstem klientely přibývá také práce. Přibývá zakázek. Je potřeba více komunikovat na sociálních sítích, zajistit reklamu, tvořit kampaně. Pohlídat si objednávky, administrativu, daně, upravit web a mnoho dalších věcí.

Je toho hodně, ale ...

Abyste práci stíhala, zkusíte si lépe zorganizovat čas. Ráno vstanete a řeknete si, že dnes to půjde všechno líp. Dnes to zvládnete. 

Jenže pak se začnou kupit další a další úkoly, začínáte se v nich topit a den končí jako ten předchozí. Jste unavená, uhoněná. Na děti spíš štěkáte a jen přemýšlíte, co ještě musíte stihnout večer dodělat, když děti konečně usnou. 

Podnikání se drží, ještě stále v tom vidíte smysl, ale začínáte být vyčerpaná. Ne po půl roce, ne po roce, ale po dvou letech. Najednou nastane bod, kdy už nechcete pokračovat. Máte chuť s tím seknout, protože jste unavená.

Kde je problém?

Možná si říkáte, že byste potřebovala ještě lépe organizovat svůj čas. Lépe plánovat. Jenže plánování s dětmi je disciplína hodně náročná.

Pak se zkusíte domlouvat s partnerem, aby vzal děti ven. Nebo aby babička občas pohlídala.

Nakonec je to ale jen takové dočasné zalepování ran a únava se pravidelně vrací. Práce neubývá a i když cítíte, že tomu dáváte hodně svého času a úsilí, pořád podnikání není na takové úrovni, na jaké jste si původně představovala.

Největší problém totiž není v organizaci, nebo v dětech, nebo v tom, že toho děláte málo. 

Ten hlavní problém je v nedostatku vydělaných peněz.

Proč nedostatek peněz ovlivňuje podnikání?

Dobrý pocit z podnikání, a že vás to baví je dobrá věc. Dokážete tak udržet byznys docela dlouho - rok, dva i tři. 

Pak se ale jejich nedostatek začne brutálně projevovat. 

  • Nemůžete si dovolit výpomoc, která zajistí chod činností, které vás zrovna dvakrát nenaplňují a nebaví (a vždy v podnikání takové činnosti jsou).
  • Nemáte peníze na marketing a reklamu.
  • Nemáte podporu a prostor k osobnímu rozvoji.
  • Nemáte ani podporu od partnera, protože váš byznys nebere jako byznys, ale jen jako koníčka.

Všechno tím pádem musíte nějakým způsobem utáhnout sama, a to jen způsobuje vaši únavu a vyčerpání

Přitom abyste se do takové situace nedostala, je potřeba si dát pozor na 2 věci, které spolu velmi úzce souvisí:

  1. Správný byznys model
  2. Ziskovost

O zisku se moc nepíše

Čteme dnes a denně krásné příběhy v časopisech jako z pohádky. Její byznys skončil v letošním roce s 10milionovým obratem. Už v prvním roce si vydělala marmeládami 2 miliony korun. Už ale nezmíní, že se opět jednalo jen o obrat.

Obrat totiž není to, co si podnikatel vydělá. Z obratu ještě musíte odečíst náklady za zboží, náklady na čas, internet, telefon, daně a samozřejmě výplatu, kterou si měsíčně vyplácíte. Až pak úplně na konci zbyde zisk.

O tom už se tolik nemluví. Často totiž zjistíte, že sice obrat byl 2 miliony korun, ale v zisku vznikla čistá nula. To už tak atraktivní není že?

Jak takový zisk souvisí s vhodným byznys modelem?

Abyste měla dobrou ziskovost, potřebujete mít vypočítanou u produktů a služeb dostatečnou marži.

Vezměme si jako příklad e-shop, kde je marže na zboží jen okolo 20 %. V takovém případě kvůli takhle nízké marži majitelka nedokáže pokrýt prodejem všechny náklady. Natož aby si vyplácela slušnou výplatu a zisk. Většinou se to týká e-shopů, které často aplikují slevy.

Tento byznys model vůbec nezahrnuje riziko, které podnikání nese. Mezi klientkami jsme se setkaly s případy, kdy internetový obchod má roční obrat 10 nebo 20 milionů korun, ale majitelka si vyplácí měsíční výplatu 10.000 Kč. Tady něco není dobře a hrozí, že se může dostat do velkých finančních problémů.

Obchod s 10milionovým obratem sebou nese mnohonásobně více rizik, než může vykompenzovat výplata 10.000 Kč.

Slušná ziskovost proto souvisí se správným byznys modelem s dostatečně velkou marží. 20 % je málo. 50% nebo 80% marže už dává smysl. Jenže opět záleží na oboru a byznys modelu.

Existují byznys modely, kde marže nemůže být vyšší než 20 %. Jenže takový byznys model není vhodný pro mámy. Nemá pak šanci se uživit, protože nemůže. Nechcete pracovat 12 hodin denně. Neměla byste čas na děti, na rodinu, ani pak na samotnou práci. Proto je potřeba hledat takové podnikatelské modely, které si mohou dovolit nasadit vyšší marži, a tím mít i slušný zisk.

Když zvolíte špatný byznys model, tak:

  • Nemáte šanci to dlouhodobě zvládnout.
  • Nevyděláte dost peněz.

Nakonec se jen motáte v začarovaném kruhu a nevíte, jak z celého toho molochu a vyčerpanosti ven. Nastavit správný byznys model je základ a to vám ukážeme v kurzu Jsem máma, chci podnikat

Součástí hledání toho správného podnikání právě pro vás - je hledání toho, co vás baví a současně živí. Potřebujete najít takový byznys model, který vám pomůže vydělat dost peněz i na poloviční úvazek. A to se s malou marží a dětmi za krkem nedá.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.