Při jedné konzultaci si tak jednou jedna moje klientka povzdechla: “Má to vůbec smysl? Má smysl, abych pokračovala, když jsou jiní tak úspěšní?”
Dlužno podotknout, že tuto klientku považuji za úspěšnou, protože splňuje 3 kritéria úspěšnosti:
Výplata je možná menší, než by si přála, ale když bude systematicky pokračovat jako doposud, dostane se tam.
Stejně mi však vrtalo hlavou, že o tom tak přemýšlela. Nakonec jsem zjistila, že to bylo srovnáním s někým, o kom se psalo v časopisu.
Časopisům obecně nejde o to popsat podnikatelskou realitu. Jejich cílem je ukázat zajímavý příběh, proto pak dělají rozhovory s ženami, které měly “velký úspěch”. Dávám jej do uvozovek, protože ten velký případně rychlý úspěch má často svoje mouchy.
Třeba se nedozvíte, že žena, která to zvládla úplně sama, dávala své roční dítě pravidelně na celý týden chůvě. Tedy v neděli večer roční dítko předala, a vyzvedla si ho až za týden v neděli.
Nejde mi o to odsuzovat takovou ženu, která musí sama živit rodinu a sama na ni musela vydělat. Pravděpodobně byla v situaci, že to jinak udělat nešlo.
Stejně tak se nikdy nedozvíte, kolik z úspěšných podnikatelek je na antidepresivech, kolik jich nevidí děti. Já se tím postupně probírám na koučováních.
Takže se pak dozvím, že klientka má řadu let úspěšnou firmu, ale vlastně ji má rozjetou díky tomu, že prodala byt, a že podnikání několika sty tisíci ročně dotuje.
Nebo zjistím, že velký a halasný rozjezd ji dost zadlužil. Že ty peníze, co vydělá zatím nemusí vracet a proto i když má slušné příjmy, když se podíváme na počáteční investici, víme, že se ještě několik let nevrátí.
Do časopisu se dostane jen zpráva, že za dva roky vybudovala úspěšnou firmu.
Peníze jsou nudné. Nějaká finanční rozvaha? Hlídat si investice? Ne.
Stejně tak se tam nedostanou příběhy těch, kteří podnikání rozjeli, a rok od roku byznys pomalu budovali, pomalu zvyšovali obrat, pomalu si vypláceli větší výplatu.
Protože ti, kdo si časopisy kupují, nechtějí číst o finančním zdraví podniku. Lidé si časopisy (i rozhovory na internetu) čtou, protože chtějí číst velký inspirativní příběh.
A časopisy takové rozhovory vyhledávají. Je to tak v pořádku.
Klienti, kteří rozjíždí podnikání však neví, koho poslouchat. Nepoznají, co je dobrá rada a co ne. Nepoznají, že ty příběhy z časopisu mají zaujmout.
Například chtějí naplnit svůj potenciál, změnit svět, nebo si splnit sen. Jenže tam je nejvíce proinvestovaných peněz. Tam je nejvíce iracionálních rozhodnutí, protože se ta rozhodnutí neměří penězi, ale naplněným potenciálem, změnou světa, splněného snu.
A na to je každá finanční metrika krátká. Protože peníze jsou na velké cíle příliš přízemní. Penězi se přece nedají vyjádřit vznosné cíle.
Souhlasím. Peníze mají jinou roli.
Když si podnikání představíte jako živý organismus - peníze by sehrály roli krve, která obíhá a dává možnost žít ostatním orgánům.
Dá se také vykrvácet. Když vám z těla odtéká krev, můžete vykrvácet. Když z byznysu peníze rychleji odtékají než přitékají, pravděpodobně vykrvácíte také. Dluhy a nedostatek peněz vezmou veškerou radost.
Peníze jsou jen první předpoklad k naplňování potenciálu. Peněz musí být dostatek na spokojený život. Teprve o přebytcích můžeme říci, že nejsou důležité.
Pokud nemáte dost peněz na to, aby děti mohly chodit na kroužky, nebo nemáte dost na to, abyste mohly koupit jakékoli zimní boty, nebudete myslet na nic jiného.
Vaším prvním cílem v podnikání tak musí být rychle podnikání dostat do kondice, aby vám vyplácelo pravidelnou a rozumnou výplatu. To je finanční zdraví.
Když nemáte pravidelnou a rozumnou výplatu, je to nemoc.
Moje reálné klientky, ty z masa a kostí, kterým podnikání roste pomalu, se mě pak ptají: “Nemám ještě obrat ani milion, není to málo? Není to problém?”
Pokud vás tato otázka napadá. Zastavte se. Nádech a výdech. Žádná panika.
Pokud nemáte dluhy z podnikání, pokud jste nemusely zainvestovat hromady peněz, pokud každý měsíc nedotujete podnikání partnerovými penězi, máte dobrý byznys.
I když jste zatím jen pár stovek, nebo desítek tisíc v plusu.
Je to dobré. Teď jen potřebujete posilovat ty svaly, které vydělávají peníze právě ve vašem podnikání.
V časopisech svůj podnikatelský vzor nehledejte. Hledejte ho mezi reálnými ženami, které mají reálné podnikání.
Můžete si přečíst příběhy z naší dílny.
Pokud vás srovnávání neopustí ani tak, nezapomeňte, že nikdo není ve stejné životní situaci jako vy. Každý to má jinak.
Vaším úkolem je se jen srovnávat sama se sebou.
Pokud odpovíte na všechny předchozí otázky ano, máte zdravé podnikání. Je jedno, jestli máte roční obrat pár set tisíc nebo několik milionů. Podnikání roste a máte pravidelnou výplatu. To jednoznačně poukazuje na správně nastavený byznys. Pokračujte dál.
Pokud odpovíte alespoň jednou ne, chce to zapracovat na finančním zdraví vašeho byznysu. Maminkatelky.cz vám velmi rády pomohou se tam dostat. Napište nám o sobě mail s hlavičkou “Finanční zdraví” na adresu podpora@maminkatelky.cz a my se vám ozveme zpátky. Uvidíme, co se s tím dá dělat.