Propast mezi lajky a nákupy

Malujete? Šijete? Skládáte básně? Skvělé, držte se toho. Je to parádní terapie pro mateřskou duši a dokonalý únik před starostmi všedních dní. Chválí vám kamarádky vaše výtvory, lajky se jen hrnou a některé odvážnější dokonce naznačují, že „byste se tím mohla živit“? A tady přesně se zastavte a zpozorněte. 

To, že nadšené reakce na sociálních sítích jsou od reálných nákupů na míle vzdálené, si ukážeme na zkušenosti copywriterky Leni Liebichové.

Nic není tak růžové, jak si to v počátcích malujete

Jsem copywriter a živí mě tedy psaní. Jsem v tom, troufám si říct, fakt dobrá. Už od dětství ráda kreslím a maluju. A opět, troufám si říct, že mi to jde. Jednou jsem si takhle v rychlosti namalovala takový vtipný obrázek ze života matky. A protože se povedl, pochlubila jsem se na svém facebookovém profilu. Nečekala jsem od toho nic. Jenže se ozvalo pár známých, že „to je úplně boží, to potřebuju na tričku!“

Chvíli jsem o tom přemýšlela a v hlavě mi začínal šrotovat byznys plán. Od známé jsem věděla, že své grafické návrhy prodává přes platformu, která potiskuje všechno od hrníčků po sprchové závěsy. Vy jen nahrajete design a o víc se nemusíte starat. Z prodeje máte provize. Hm, říkala jsem si, asi z toho nebude moc, ale mít aspoň drobný pasivní příjem by nebylo zlé.

Slovo dalo slovo a já si od kamarádky půjčila grafický tablet (s myšlenkou na pořízení vlastního jsem si pohrávala jen poměrně krátce, ale zato intenzivně) a původně akvarelovou malbičku obkreslila a vybarvila digitálně. Zabralo mi to zhruba 4 hodiny. Které bych ve své profesi vykázala jako 4 tisícovky. Výsledek byl navzdory bojům s novou technologií moc pěkný a tak jsem ho nahrála a nabídla k prodeji. Vystavení produktu mi zabralo další hodinu. Nadšeně jsem sdílela odkaz s tím, že design nakonec jde pořídit.

A v tuhle chvíli jsem zjistila, že propast mezi lajky a reálným nákupem je hlubší, než jsem si myslela. Triček (ale také výrazně levnějších samolepek či obalů na telefon) s mým designem se prodalo přesně nula kusů. Nula. Tedy ne, lhala bych. Já si jedno pořídila. 

Kamarádky jsou skvělá věc. Obzvlášť ty virtuální. Srdíčko u vašeho tweetu nebo pochvala u instagramové fotky vašich výtvorů nic nestojí a tak podporují rády. Jenže nejsou vaše cílová skupina. Při troše štěstí od vás nakoupí jednou, z lásky k vám. V horším (a častějším) případě zůstane u těch lajků. A následky můžou být mnohem horší, než tomu bylo u mě. Já jsem v mínusu o pět tisíc a jedno tričko. Zbohatla jsem o velmi cennou zkušenost. Pochvaly od kamarádek se nenajíte.

Jak na podnikání bez propastí

Příběhy podobné tomuto od svých klientek slýchám několikrát do měsíce. Liší se jen množstvím peněz, které nenávratně zmizely v hlubinách propasti mezi lajky a nákupy. Jak se tomu vyhnout?

Především je třeba počítat s tím, že nový projekt pojede na úkor vašeho stávajícího podnikání. Vkládáte do něj čas, který vám v počátku nikdo nezaplatí. A vaše ostatní práce stojí. Opravdu se vám investice toho nejcennějšího, co jako podnikající matka máte, vrátí?  

Pokud jste přesvědčená, že váš nápad za to stojí, doporučuji se při zavádění nových produktů držet se osvědčeného 4fázového modelu, a tím minimalizovat riziko a možné ztráty.

  • Fáze zvažovací

Ve vaší hlavě se zrodil nový projekt. Má ale šanci na úspěch? To nezjistíte, dokud se nezeptáte. Ale pozor, neptejte se jen kamarádek. Zamiřte do tematicky spřízněných skupin, pošlete po známých krátký dotazník a poproste o šíření. Zkrátka si osahejte terén. 

  • Fáze testovací

Tahle fáze je pro úspěch klíčová. A protože celý nápad nebyl původně koncipovaný jako podnikatelský záměr, u Leni neproběhla. V ideálním případě by se nejprve nabídl předkup (protože testování vždy musí být za peníze, na práci zadarmo není prostor). Ve chvíli, kdy by se našlo 20 kupců, dotáhl by se design a šlo by se do výroby. Následovalo by vyhodnocení, jestli se produkt vyplatí.

  • Fáze rozjezdová

Produkt se prodal i bez větších marketingových akcí. Teď přichází ten moment, kdy se do prodeje a marketingu pořádně opřete. Potřebujete, aby se o vašem projektu dozvěděli i lidé mimo vaši bublinu. Je čas na letáky, aktivitu na facebooku, případně placenou reklamu. V každém byznysu funguje něco jiného. Vy potřebujete zjistit, který kanál funguje vám.  

  • Fáze profesionální

Prodáváte. Gratuluji! V téhle fázi máte prostor pro vylepšování procesů, automatizaci a hledání cest, jak minimalizovat časové i finanční náklady při udržení kvality. Cest, které vám pomohou růst a zvyšovat zisk.

Jednotlivé fáze nepřeskakujte, ani pokud už patříte ke zkušeným podnikatelkám s roky praxe. I to totiž vaše vnímání vlastního byznysu může zákeřně zkreslit. Nejprve se ptejte a testujte a až pak se pouštějte do větších akcí. Ušetříte si zklamání, nervy a pravděpodobně i dost peněz. Hodně štěstí!

Komentáře

    1. Není zač a jsme rády, že se článek líbil. Ono ale i po zkušenostech si je dobré některé věci opakovat neustále 🙂

Napsat komentář: Super návod Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.